Op de bierflesjes staat vermeld of we met CAT I of CAT II bier te maken hebben. Wat is nu precies het verschil?

Tot nu toe heeft niemand mij dit kunnen uitleggen.
Wat mij wel opviel dat de goedkopere biersoorten vaak onder CAT II vallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

In Nederland kent men het categorieënstelsel. Dit is een methode om het bier in groepen met een bepaald stamwortgehalte te plaatsen. We kennen de volgende categorieën:

Cat. Stamwortgehalte
1 1 t/m 4
2 7 t/m 9.5
3 11 t/m 13.5
S 15.5 en hoger

Het stamwortgehalte:
Het stamwortgehalte is het vaste-stofgehalte van het ongegiste wort. Het wordt uitgedrukt in graden Plato (perc. suiker) Het stamwortgehalte van bier geeft niet altijd aan hoeveel alcohol er in het bier zit.
Het alcoholgehalte is afhankelijk van de vergistingsgraad. Als vuistregel kan gelden dat het gew.% alcohol ongeveer 1/3 deel is van het aantal graden Plato. Dit gaat niet op bij bieren met een hogere vergistingsgraad, tot soms wel 95%. Deze vergistingsgraad verkrijgt men door i.p.v. mout, suikers te gebruiken (suiker is 100% vergistbaar).

Het heeft dus in oorsprong absoluut niets met kwaliteit te maken.
Wel kun je zeggen dat er een aantal supermarktbieren zijn verschenen van categorie II omdat men deze bieren goedkoop wil houden. Het accijnsvoordeel is dan net het verschil om de pijs van een kratje bier naar beneden te kunnen brengen.
Categorie II bieren hebben het woord Pilsener ook niet meer op het etiket
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant!
maar als die categorisering niets met kwaliteit te maken heeft, waar dan wel mee? Waarom is accijns gekoppeld aan de categorie?

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken met het stamwortgehalte. Wat in feite laat zien hoeveel suiker er is opgelost in de wort. (wort is het product van mout dat in bier zit). Het verteld dus iets over de smaakt. Hoe hoger de categorie hoe meer suiker er is opgelost. De opgeloste suiker word omgezet in alcohol. Kortom een bier met een laag alcohol percentage en Cat I is er zoet. CAT II is meer suiker opgelost dus met het zelfde percentage alcohol is het minder zoet.