Is de hoeveelheid vitamine in een sinasappel gerelateerd aan het vochtgehalte?

Ik zit nu aan een ontbijtje met een vers geperst sapje en vroeg mij dit af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (2)

Als de sinaasappel kleiner wordt door de tijd heen, denk ik dat het vitamine gehalte ook zakt. Doordat de vrucht niet meer vers is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine C is wateroplosbaar. Wordt een sinaasappel ouder dan droogt hij uit. Je zou zeggen dat het percentage vitamine C daardoor moet stijgen maar met de veroudering van de sinaasappel gaat ook de hoeveelheid vitamine C achteruit. Ik denk dat het een het ander goeddeels opheft en dat de hoeveelheid vitamine C ongeveer inherent is aan de hoeveelheid sap.