Je koopt een sapcentrifuge, plugt hem in, zet hem aan en stopt stukken appel erin. Presto, appelsap uit de tuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een sapcentrifuge. En eigenlijk is dat de enige manier waarop je zelf appelsap kunt maken, want met de hand is het heel lastig de sap er uit te krijgen en heb je heel veel verlies.

Het kan wel, hoor ; de appel gewoon goed fijn raspen en het raspsel (of hoe het ook heet) door een fijne zeef drukken. Dan krijg je ook appelsap. En een heeeleboel appelpulp voor je een glas vol sap hebt, waar je trouwens nog wel prima appelmoes of een ander gerecht kunt maken.

Zelfgemaakt appelsap is trouwens ALTIJD troebel. Hoe ze dat in de fabriek zo helder krijgen is mij een raadsel, want van 'nature' is appelsap altijd ondoorzichtig. Maar wel veel lekkerder !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appelsap in pak is geklaard, vaak (maar niet altijd) met behulp van gelatine. Appelsap is dus niet altijd vegetarisch, hoe raar dat ook lijkt.
Op 2 manieren..
je kan rauwe appels 'persen' in een sapcentrifuge, maar je kan ook de appels eerst koken en dan in de sapcentrifuge doen (of pureren en dan zeven, eerst door een grove zeef, dan door een fijne en vervolgens beetje bij beetje door een filter).
De appels die eerst gekookt zijn smaken iets zoeter, dus lijkt het sap wat meer op de 'fabriekssappen'.