Is gegiste (te lange bewaarde) verse sinaasappelsap ongezond om te drinken?

Gegiste sinaasappelsap. Ah glazen fles onder druk door te lang bewaren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
16.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt! Vers is naar mijn idee 'zonet geperst'..

Het beste antwoord

In principe is sinaasappelsap nog prima te drinken wanneer het alleen gegist is. Een deel van de suikers is omgezet in alcohol door het vergistingsproces, dus je kunt er dronken van worden als je genoeg/teveel drinkt. Teveel alcohol is overigens wél slecht voor je.
Daarnaast zorgt de alcohol ervoor dat andere micro-organismen zich niet of minder goed kunnen vermeerderen.
Het probleem is alleen dat je niet weet of er uitsluitend gisting heeft plaatsgevonden. Het kan goed zijn dat daarvoor al schimmels en bacteriën zich tegoed hebben gedaan aan je "verse" sinaasappelsap. Die is namelijk na productie niet verhit geweest om deze ongewenste bezoekers uit te roeien.
Veel schadelijke bacteriën zullen door de hoeveelheid zuur niet aanwezig zijn, maar schimmels trekken zich daar niet zo veel van aan.

Als de fles hiervoor ongeopend was en je bent kerngezond, kun je een experimentje wagen. Je kunt het namelijk over het algemeen goed proeven en ruiken als er schimmels aan het werk zijn geweest, die behalve alcohol door de gisting onaangename stoffen hebben geproduceerd.
Ook kun je het zien: Schimmelnetwerken vaak bovenop drijven, óf klonteren samen. Die samenklonteringen zie je als slijmerige klodders, wanneer je de fles in een klein straaltje overgiet.

Dus: enkel gegist sinaasappelsap is niet ongezond, enkel de aanwezige alcohol dient met mate geconsumeerd te worden. De kans dat er zich andere micro-organismen dan gist tegoed hebben gedaan aan het sinaasappelsap (en dan met name schimmels) alvorens het is gaan gisten, is wel groot, en in dat geval ongezond.
Check daarom op schimmels, en als je écht niet liever gewoon een nieuwe fles haalt, kun je een experimentje wagen.