Hoe haal je de kurk van een 'nieuwe' fles wijn?

Ik weet dat er tig manieren zijn om een kroonkurk van een flesje bier te krijgen (dus ook zonder flesopener?). Maar hoe ontkurk je een fles wijn als je geen kurkentrekker bij de hand hebt?

Het is eigenlijk rosé maar ook met een kurk!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Mijn vader had eens datzelfde probleem. Hij had alleen een klein zakmes. Maar de kurk aan stukjes snijden, dat wilde hij niet.

Dus liet hij het zakmes dicht, zette het op de kurk, en drukte zo hard hij kon. De bedoeling was de kurk *in* de fles te drukken - dan kun je immers ook gewoon schenken.

Tja, het liep iets anders...

Mijn vader drukte zo hard hij kon. Met uiterste krachtsinspanning slaagde hij erin de kurk omlaag te duwen.

Plotseling schoot de kurk los, de fles in. Daardoor schoot ook het zakmes de fles in. Door de plotselinge drukverhoging in de fles schoot de kurk weer omhoog, terug de flessenhals in.

Het resultaat: een dichte fles wijn waar de kurk nog gewoon in de hals zat. Maar nu zat er een zakmes in de wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

het is mij wel eens gelukt door de fles tussen de benen te klemmen, een schroevendraaier met de punt op de kurk gezet en toen met de hamer er een paar tikken op gegeven... en hopla daar schoot de kurk in de fles... en de wijn kon eruit... niet echt charmant, maar het glas kon gevuld worden en daar ging het toch maar om...

Toegevoegd op 05-06-2009 22:43:56
als het een echte kurk is en geen plastic dingetje zou je kunnen peuteren met een nagelvijltje, balpen of iets anders scherps... je krijgt dan wel stukjes kurk in de wijn... heb je daar een theezeefje bij nodig, maar ja... het ging erom om de fles open te krijgen hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij toch een vorm van drankmisbruik!
Kijk maar het filmpje.
Niet aan te raden in het geval van een kwaliteitswijntje.
14 jaar geleden
Ik adviseer je om de fles wijn (zeker als het goede wijn is) dicht te laten tot je wel een kurkentrekker bij de hand hebt. Als echte wijnliefhebber heb ik ook van alles geprobeerd: hem eruit pulken met een scherp voorwerp; de kurk er in duwen; etc. Maar het ging altijd ten koste van de smaak van de wijn (teveel geschud tijdens het openen) en gaf veel inschenkleed. Dus bewaar de wijn voor een ander moment. Als je er lang naar verlangt. is het drinken van de wijn, op het moment dat de fles uiteindelijk op de juiste manier geopend is, extra genieten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens op deze site
http://hobby-en-overige.infonu.nl/hobby/35536-zelf-wijn-maken.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd het toch simpel, geen gepiel met schoevedraaiers, zakmesjes ofzo. Duik even in het schuurtje en daar ligt vast nog wel een verdwaalde houtdraadschroef. Laat zich moeiteloos in de kurk schroeven en...., je hebt een 'handvat'. Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het proberen met een tang.
Heb ik al gedaan en dat ging redelijk goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een goed scherp hames de hals afslaan !fles schuin houden en een goede klap geven ! als je dat goed doet heb je geen glas in je wijn !!word ook veel gedaan met champange bij een speciale gelegenheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een frustratie!!! Ik kies hierom vaak voor een backup flas in de kast (met schroefdop!) ;) Anders kruk naar binnen drukken, dat is het makkelijkst en het meest veilige als je de fles heel wilt houden en gewoon van je rosé'tje wilt genieten! Anders, als alle pogingen mislukken, en je wijn-lust is niet gestild, pak een terrasje, daar krijg je gewoon een glas! ;)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er een dikke schroef indraaien met een schroevendraaier en dan met een tang de kurk eruit trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 2 messen