Mag iemand met diabetes honing gebruiken?

ik heb hier flessen aloë/granaatappeldrank, gezoet met honing
die wil ik aan iemand die suikerziekte heeft schenken,mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.6K

Het beste antwoord

In principe is het niet meer zo, dat een diabetespatiënt geen suiker mag eten. Ze moeten zich wel houden aan een verantwoord regelmatig voedingspartoon. En natuurlijk is het net als voor iedereen niet goed om veel suiker in eens te nemen. Honing mag die persoon hebben. Net als de granaatappel (ook suiker) Maar in dit product zit wel erg veel suiker waarschijnlijk, waardoor het bloedsuiker gehalte wel zal verhogen. Persoonlijk zou ik een ander cadeau geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je diabeet bent, mag je ook best een gebakje eten, je moet alleen opletten wat je verder eet die dag.
een glaasje drinken kan geen kwaad.
het word pas gevaarlijk als die het hele pak gaat drinken.
i ken iemand die diabeet is, en gebruikt in de thee, honing dus het zalwel mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honing lijkt misschien een gezond of veilig alternatief, maar de samenstelling van honing is precies die van suiker: beide bestaan uit de disacharide van fructose en glucose en zullen daarom dezelfde effecten hebben op de bloedsuikerspiegel.
Ik denk dat het verstandig is iets anders mee te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als uitgangspunt hanteer ik altijd dat alle suiker door insuline verwerkt moet worden en dat proces is bij diabetici nu eenmaal verstoord of werkt helemaal niet zonder spuiten. Officieel mag suiker maar ik vind dat diabetici die suiker (honing=suiker) innemen de kat op het spek binden. Liever niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En koolhydraten dan, die worden ook omgezet in suikers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ultieme brandstof voor lichaam en geest is glucose. Een groot deel daarvan wordt uit enkel- en meervoudige koolhydraten omgezet maar met een beetje moeite kan het menselijk lichaam ook uit eiwitten en vetten glucose maken. Dat proces heet gluconeogenese. Snelle koolhydraten, zoals suiker en wit meel, zijn ontdaan van allerlei stoffen die bederf bevorderen, kleur en structuur in de weg staan maar wel nodig zijn om onze gezondheid op peil te houden. Daarom ben ik niet zo voor uitbundig gebruik van geraffineerde producten, met name koolhydraten. Een enkel lepeltje honing kan geen kwaad en is beter dan pure suiker, gezien de aanwezigheid van sporenelementen. Maar met veel honing heeft het menselijk lichaam toch moeite, zeker als het een bijdrage levert aan teveel calorieën. Omzetting in lichaamsvet, oftewel overgewicht is dan je deel.
Honing bestaat gewoon uit suiker. Voornamelijk uit monosachariden (eenvoudige suiker), glucose en fructose. De kristalsuiker die je in een pot hebt (sacharose) is een disacharide (tweevoudige suiker), die bestaat uit een component glucose en een component fructose.

Het belangrijkste: het menselijk lichaam zal dit allemaal een (suiker)biet wezen. Het zet al die suikers, voor zover ze nog geen glucose zijn, om in glucose. En op die glucose reageert het lichaam met de productie van insuline.

Het is óf de insulineproductie óf de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline waar het fout gaat bij diabetespatienten. En daarvoor maakt het niet uit of de bloedsuikerspiegel is verhoogd door honing of door kristalsuiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste is niet dát het fout gaat met insulinegevoeligheid/productie maar de oorzaken daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor de vraag of iemand honing mag, is het belangrijkste dát het fout gaat. Natuurlijk is er een groter plaatje waarbij de oorzaken waarom het fout gaat belangrijker zijn, maar het gaat er bij deze vraag gewoon om of honing een ander effect heeft dan suiker bij een diabetespatient.
Het is een fabeltje dat mensen met diabetes geen suiker mogen. Ons voedsel wordt door het lichaam omgezet in onder meer glucose (suiker) wat vervolgens aan het bloed wordt afgegeven. Dus ook een droog biscuitje of een aardappel wordt deels omgezet in suiker. Het is daarom niet nodig om suikervrije producten te kopen. Iemand met diabetes mag wel suiker, maar met mate. De persoon kan dan zelf uitmaken waar hij de suiker uit haalt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat dus vooral om de hoeveelheid koolhydraten die de persoon met diabetes per dag tot zich neemt. Koolhydraten worden nl. in het lichaam omgezet in suikers. En ook honing is, net als gewone suiker, een koolhydraat.