Kun je als je diabetes hebt beter Light frisdrank of Sinaasappelsap drinken?

Ik heb diabetes en hoorde laatst dat ik beter niet te veel light frisdranken kan drinken, omdat de zoetstoffen die daarin zitten kankerverwekkend (kunnen) zijn. In sinaasappelsap zitten vaak geen toegevoegde suikers maar alleen natuurlijke vruchtensuikers mag je dat dan wel drinken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Antwoorden (8)

Sinaasappelsap zit vol met vitamine C. En vitamine C heeft als vervelende eigenschap dat dit in pure suikers word omgezet in het lichaam als je een bepaalde tax haalt...

Die grens ligt op ongeveer 3 glazen per dag met een tussenliggende periode van minder dan één uur. aldus een bevriend bodybuilder...

Toegevoegd op 26-05-2009 10:08:19
En wat betreft de zoetstoffen in lightfrisdrank...

Te veel van iets is overigens nooit goed...

Maar als je de verhalen vandaag de dag moet geloven is zelfs brood kankerverwekkend. Dus het zal allemaal wel mee vallen denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt vitamine C omgezet in suikers??
Mij is geleerd dat een teveel aan vitamine C wordt uitgescheiden met de urine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld het restand... Maar dat gebeurd met alles. Zelfs een te veel aan alcohol word door de urine uitgescheiden. Maar voor die tijd is het ook nog even snel door je bloed opgenomen en heeft het ook de lever, nieren, dunnedarm en blaas gepasseerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt dat toch echt niet van die omzetting. Ik kan nergens vinden dat ascorbinezuur wordt omgezet in suikers. Misschien is hier een chemicus die dat zeker weet?
Of heb jij een bron? Wikipedia:
"Het lijkt erop dat het lichaam een beschermingsmechanisme heeft tegen hoge doses vitamine C: voor doses van 200 milligram of meer, geldt dat de opname ervan door het lichaam sterk afneemt. Tevens is het zo dat excessieve hoeveelheden vitamine C die in het bloed zijn terecht gekomen, op efficiënte wijze met de urine worden uitgescheiden " En zo heb ik het geleerd.
Dus: enlighten me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet zo happig op de uitleg van wiki in het algemeen. Om de heel simpele reden dat veel hierin discutabel is... Ik heb het dus anders geleert. En dat wat ze in pakken verkopen vind ik overigens geen sinaasappelsap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia discutabel, ok. Maar ik kan ook verwijzen naar de informatie in wetenschappelijke boeken over vitamines.
Maar goed, ik vind mezelf nooit te oud om te leren, dus als je gelijk hebt, heb ik iets opgestoken.
Trouwens die minduim is niet van mij..
Zie link. Je mag het inderdaad wel drinken, let alleen op de calorietjes!!! En let erop of het ongezoet sap is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoetstoffen en vervangsuikers zijn onder te verdelen in 3 groepen:

1) Zoetstoffen die geen energie leveren. De namen van deze stoffen zijn sacharine, cyclamaat, aspartaam, acesulfaam-K en sucralose. Van deze energievrije zoetstoffen zijn maar kleine hoeveelheden nodig. Ze zijn vele malen zoeter dan suiker en hebben geen invloed op het bloedsuikergehalte.

2) Maltitol, sorbitol, mannitol en xylitol behoren tot de groep van de polyolen. Deze suikervervangers zijn iets minder of ongeveer even zoet als suiker. Ze leveren ongeveer de helft zoveel energie en hebben weinig of geen invloed op het bloedsuikergehalte. Polyolen zijn, met uitzondering van sorbitol, niet te koop in de handel.

3) Fructose (= vruchtensuiker) en andere alternatieve suikers zoals moutstroop(=maltose), maïsstroop, cichoreistroop en honing zijn broertjes van gewone suiker. Ze leveren evenveel energie en zullen de bloedsuikerwaarden wel beïnvloeden. Ze worden nochtans veel gebruikt in producten met vermelding 'suikervrij' of 'geschikt voor mensen die het gebruik van gewone suiker willen of moeten vermijden'. Laat je dus niet beetnemen, lees steeds aandachtig de samenstelling op de verpakking!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sap lijkt mij altijd beter dan light frisdrank. Of bedoel je ook de bekende multivitaminesap van de Aldi?
Ik ben helemaal niet zo 'light', maar meer van de natuurlijke suikers. De goedkopere sinaasappelsappen (wat een woord....) zijn vaak gezoet met suiker. Appelsientje is volgens mij het meest natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de site die Helmer aanhaalt, is het weliswaar zo dat je vruchtensappen mag drinken, maar die natuurlijke vruchtensuikers zorgen wel voor koolhydraten, dus je kunt het zeker niet onbeperkt drinken!
Dieetgewijs kun je light-frisdranken onbeperkt drinken. (er zitten bijna geen voedingsstoffen in) Ik zou het er dus bij houden om wat sap te drinken, maar als je meer dorst hebt dat aan te vullen met water of lightfrisdrank als je dat wilt. Hoeveel sap je kunt drinken is afhankelijk van de rest van je dieet. De suikers in frisdrank zijn weliswaar natuurlijke suikers maar dat wil niet zeggen dat het geen suiker is.. (gewone suiker is ook natuurlijk, komt uit suikerbieten, dus dat 'natuurlijk' zegt vrij weinig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeggen: leg deze vraag voor aan je diëtist... die kan het beste zien aan de hand van je suikercurve of het voor jou verstandig is om sap te drinken en op welk moment van de dag... het is tenslotte zaak om je suikercurve zo egaal ogelijk te houden, niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vruchtensap zit net zoveel suiker als in cola. Het is dan wel fructose ipv sacharose, maar dat maakt voor je diabetes niet uit. Je wordt er dus ook dik van als je ze veel drinkt. Verder is het drinken van vruchtensap wel gezond. Dranken gezoet met aspartaam zijn niet kankerverwekkend, er zit geen suiker in en ze bevatten geen calorieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er in light frisdranken vervang suiker (aspartaam) zit krijgen je hersenen een signaal van zoet maar je krijgt geen suiker binnen, dus vraagt je lichaam om nog meer zoetigheid wat vaak lijdt tot snaaien. dit had ik laatst ergens op tv gezien weet niet precies meer waar. Drink niet de hele cola light fles leeg maar wissel af met tussendoor een glas water kop thee iets gezonds!