Waarom is 'tafelbier' voor een groot deel verdwenen van de dagelijkse menukaart?

Toen ik kind was , stond het op tafel bij iedere maaltijd (bruin , blond ,zoet ).
Ook in de scholen en jeugdkampen werd het dagelijks gedronken.
Nog wel verkrijgbaar , maar ik zie het nog zelden op tafel en zeker niet in restaurants (geldt ook voor export bier)
(Bel)

Toegevoegd na 4 uur:
http://www.foodlog.nl/geknipt/bericht/culinair_ontdekt_tafelbier/

Toegevoegd na 4 uur:
Mijn hond en mijn katten zijn er dol op.

Toegevoegd na 12 uur:
tafelbier voor jong en oud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
9.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je maltbier zoals Supermalt ? Soort bier zonder gist, vrij zoet , geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laag alcehol persentage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alcohol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen 1% en 4%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, tafelbier piedboeuf werd hier vaak gedronken, voor mijn ouders bleek bier en voor ons (de kinderen) donker. heb me ook al afgevraagd waar het gebleven is...

Antwoorden (6)

Nou bij ons stond er nooit bier op tafel hoor. MIsschien kom je uit het bourgondische gedeelte van nederland?
Ik denk dat het net als de glaasjes met sigaren en sigaretten op tafel verdwenen is omdat er minder geld te besteden was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit Gent
Vroeger werd er tafelbier gedronken i.v.m. dat er slechts drinkwater was.Ook werd het soms gedronken door kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was niet in Nederland. Meer een gewoonte uit Belgie dus. Waarom het nu niet meer is, heeft waarschijnlijk met de kosten te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Donkerbruin tafelbier is bij ons nog niet verdwenen het word nog steeds gedronken en om een gerecht te bereiden zoals konijn of stoofvlees of bij een koude schotel drinken wij een glaasje.
Dat is traditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands oud bruin is een ondergistend bier met een laag alcoholgehalte.
Het wordt nog geregeld gebruikt in de keuken onder andere bij de bereiding van wild of stoofvlees, het wordt ook nog steeds gebrouwen en gedronken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland was het zo'n 25 jaar geleden bij AH verkrijgbaar. het was Belgisch bier, Merk: Piedboeuf, weinig alcohol. Je ziet het bij AH al een tijd niet meer. Bier kopen door personen onder 16 jaar is in Nederland niet toegestaan
Hoe het in Vlaanderen is, weet ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er bij ons ook die voor alles een regeltje willen.
Men kan bier verbieden in café's , maar in huiselijke kring is dat hier onhaalbaar . 't Is onze cultuur ,he