Waarom wordt thee koud en melk warm als je het lang laat staan?

Wanneer ik mijn kop thee lang laat staan, koelt deze af. Maar als ik een glas melk lang laat staan, wordt dit juist warm. Waardoor komt dit verschil?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Thee is hartstikke heet als je het in een kopje schenkt, die kan dus alleen maar afkoelen. Melk komt uit de koelkast en is koud, als het buiten de koelkast warmer is dan er binnen, dan kan de melk alleen maar warmer worden. Als je ze maar lang genoeg laat staan zullen ze beiden op dezelfde temperatuur uitkomen.

De thee en de melk gaan allebei naar de temperatuur van de omgeving. Omdat de thee warm is, koelt hij af (hij verliest warmte aan zijn omgeving). Omdat de melk koud is, warmt hij op (hij neemt warmte uit zijn omgeving op). Aan het eind van het liedje zijn de thee en de melk dezelfde temperatuur.

Als je het omdraait: krijg je: warme (hete) melk wordt koud, en koude thee uit de koelkast wordt warm.

bij wijn heet dit fenomeen chambreren of wel op kamer temperatuur komen. als je iets lang laat staan neemt het de omgevingstemperatuur over ofwel het koelt af of wordt warm. dus ook melk en thee

het zit hem in het verschil in interpretatie thee is warm/goed als het net is gezet en koud bij kamertemperatuur. melk is koud/goed bij ca 8 graden (uit de koelkast) en warm bij kamertemperatuur wat we voor het één dus warm vinden vinden voor het andere koud, wel grappig eigenlijk

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100