Waarom wordt thee koud en melk warm als je het lang laat staan?

Wanneer ik mijn kop thee lang laat staan, koelt deze af. Maar als ik een glas melk lang laat staan, wordt dit juist warm. Waardoor komt dit verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Het beste antwoord

Thee is hartstikke heet als je het in een kopje schenkt, die kan dus alleen maar afkoelen. Melk komt uit de koelkast en is koud, als het buiten de koelkast warmer is dan er binnen, dan kan de melk alleen maar warmer worden.

Als je ze maar lang genoeg laat staan zullen ze beiden op dezelfde temperatuur uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, wat moet je er meer over zeggen. +1

Andere antwoorden (4)

De thee en de melk gaan allebei naar de temperatuur van de omgeving. Omdat de thee warm is, koelt hij af (hij verliest warmte aan zijn omgeving). Omdat de melk koud is, warmt hij op (hij neemt warmte uit zijn omgeving op).

Aan het eind van het liedje zijn de thee en de melk dezelfde temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, je hebt een minnaar... zien mensen dan niet in dat als je binnen 1 minuut hetzelfde antwoord geeft dat de kans groot is dat het andere antwoord er nog niet stond toen jij begon te tikken?
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Maar wat betreft die minnaars: Volgens mij heb ik er gewoon weer wat aan mijn broek hangen, ik denk niet dat ze een excuus nodig hebben.
Als je het omdraait: krijg je: warme (hete) melk wordt koud, en koude thee uit de koelkast wordt warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij wijn heet dit fenomeen chambreren of wel op kamer temperatuur komen.
als je iets lang laat staan neemt het de omgevingstemperatuur over ofwel het koelt af of wordt warm.
dus ook melk en thee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zit hem in het verschil in interpretatie
thee is warm/goed als het net is gezet en koud bij kamertemperatuur.
melk is koud/goed bij ca 8 graden (uit de koelkast) en warm bij kamertemperatuur

wat we voor het één dus warm vinden vinden voor het andere koud, wel grappig eigenlijk