Wat is de aller eerste verfilming van een Nederlandstalig boek?

Trilby and Little Billee was de allereerste Engelstalige boekverfilming. Deze komt al uit 1896 naar een boek van George du Maurier genaamd Trilbee. Maar welk Nederlandstalig boek werd het eerst verfilmd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

De allereerste verfilming van een Nederlandstalig boek is "Zeven jongens en een oude schuit" uit 1942 van G. Gerritsen.
Het is gebaseerd op het gelijknamige boek van A.C.C. de Vletter. De film heeft als internationale titel "Seven boys and an old ship".

De eerste film gebaseerd op een Nederlands toneelstuk is "Op hoop van zegen" uit 1918.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Simon, Dat is snel zeg. Dank je wel voor dit antwoord. Groeten; Stef
SimonV
6 jaar geleden
Graag gedaan. Zoals je misschien gemerkt heb, heb ik nogal zitten prutsen met verkeerde antwoorden voordat ik het goede antwoord gevonden had. Excuses hiervoor.