Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een programma wat bladmuziek maakt ?

Ik speel piano, en ik schrijf liedjes, alleen is het ontzettend veel werk om het hele nummer in noten op te schrijven. Stel, ik speel wat, en neem dat op, is er dan een programma wat die noten 'hoort' en bladmuziek maakt ervan? Je ziet namelijk wel eens op keyboards dat in zo'n display wordt aangegeven wat voor noot je speelt. Ik kan gewoon noten lezen. Het liefst een gratis programma. Als dit er niet is, hebben jullie dan tips hoe ik sneller mijn noten kan opschrijven ?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Jazeker, er zijn zelfs heel veel programma's die het mogelijk maken via toetsenbord of - makkelijker - MIDI-keyboard bladmuziek op te schrijven. Soms mag je ze gratis proberen, soms zijn ze zelfs gratis, maar de beste zijn vaak gewoon betaalde software.

Het programma uit de link is in elk geval open source / gratis, en schijnt vrij goed te zijn - al is het maar om dergelijke software te leren kennen.

In de tweede link vind je nog veel meer van dergelijke programmaatjes om uit te proberen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In plaats van eerst opnemen, werkt de MIDI-methode door de melodie rechtstreeks te spelen op een MIDI-keyboard dat je aansluit op je computer (tweedehands al heel goedkoop te vinden) die het meteen omzet in bladmuziek, die je dan soms nog wat moet aanpassen op onzuiverheden (iets te korte of te lange noten en rusten bijvoorbeeld). Sommige programma's corrigeren daar heel aardig zelf voor. Kwestie van uitproberen. Maar mogelijk is het zeker - en erg leuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van apps heb ik geen greintje verstand ; maar het lijkt me niet makkelijk een keyboard op je telefoon aan te sluiten. Opnemen hoeft dus niet ; je 'speelt" life, alleen op een keyboard - of voert de noten in via een toetsenbord; kwestie van eerst even heel goed de instructies leen, dat scheelt een hoop. Het programma dat ik vroeger voor koor gebruikte weet ik de naam niet meer van, maar dat was gewoon een kwestie van alle vier de zangpartijen om de beurt spelen en dan werd het omgezet in notenschrift. Beetje bijwerken en klaar was kees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar zoals ik al zei, een keyboardje kost de wereld niet, en het KAN ook via het toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een MIDI-keyboardje kan dit idd, deze zijn er vanaf heel weinig... Een probleem is dat deze (goedkopere) voor geen meter spelen, al helemaal niet als je een akoestische piano gewend bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, maar je hoeft er toch ook niet mee op te treden ? Het is gewoon een middel om eenvoudig muziek op te schrijven ; niks meer en niks minder. Hoeft niet eens per se met geluid ;)
Het alternatief is je keyboard ; letters voor de noten, of een 'klavier-indeling' op je toetsen. Klinkt ook nergens naar, maar dat is voor dat doel ook niet belangrijk.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing