Hoe heet het boek dat over een jongen gaat die een criminele moeder heeft en dan gaat die dood en komt hijineen tehuis en word hij opgeleid tot spion?

Het is een engels boek naar nederlands vertaald

Toegevoegd na 11 uur:
Dingen die ik nog uit het boek weet:
De jongen is bang voor water, op een begeven moment gaat hij naar het feestje van zijn "mentrix" en word hij dronken, hij verstopt het geld uit zijn moeders kluis in een oude stereo (geloof ik)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Helaas heb je nog niet op mijn reactie geantwoord. Maar ik ga toch maar mijn eerste ingeving doorgeven:

"Oliver Twist" van Charles Dickens.
Omdat zijn moeder in 1825 bij zijn geboorte in het armenhuis sterft, groeit Oliver op als wees. Als hij negen is, moet hij in de leer bij een begrafenisondernemer, waar hij wordt mishandeld. Hij vlucht naar Londen en komt terecht in een bende dieven en zakkenrollers. Na een mislukte beroving wordt hij gered door de heer Brownlow maar weer gekidnapt door de bende. Bij een nieuwe diefstal raakt hij gewond en wordt verzorgd door mevrouw Maylie en haar protégé Roos. Van een verklikker hoort de bende dat Oliver van goede familie is. De vriendin van een bendelid informeert Roos, maar moet dat met de dood bekopen. Brownlow ontdekt dat Oliver de onwettige zoon is van zijn overleden beste vriend en adopteert hem.
Bronnen:
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope, het is niet oliver twist
Helaas heb je nog niet op mijn reactie geantwoord. Maar ik ga toch maar mijn eerste ingeving doorgeven:

"Oliver Twist" van Charles Dickens.
Omdat zijn moeder in 1825 bij zijn geboorte in het armenhuis sterft, groeit Oliver op als wees. Als hij negen is, moet hij in de leer bij een begrafenisondernemer, waar hij wordt mishandeld. Hij vlucht naar Londen en komt terecht in een bende dieven en zakkenrollers. Na een mislukte beroving wordt hij gered door de heer Brownlow maar weer gekidnapt door de bende. Bij een nieuwe diefstal raakt hij gewond en wordt verzorgd door mevrouw Maylie en haar protégé Roos. Van een verklikker hoort de bende dat Oliver van goede familie is. De vriendin van een bendelid informeert Roos, maar moet dat met de dood bekopen. Brownlow ontdekt dat Oliver de onwettige zoon is van zijn overleden beste vriend en adopteert hem.
Bronnen:
Amadea