Hoe kan ik een goed filmpje maken voor een boerderij?

Voor school moet ik een filmpje maken voor een landbouw boerderij. Dit filmpje mag maar 1 minuut duren.

Ik vraag hier niet om mijn project te maken, ik wil echt alleen tips wat ik het best in dat filmpje kan zetten! Alle tips zijn welkom.

Alvast Bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zou tips voor de boeren erin zetten. En als h et praktische tips zijn. Ze laten zien op het beeldmateriaal. Het zal wel research vereisen om tips voor een landbouw boerderij te vinden die ze nog niet wisten. Maar het is een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst eens nadenken of je een filmpje wil maken OVER een boerderij of VOOR een boerderij. Een boerderij heeft weinig aan een filmpje, maar de bewoners van die boerderij misschien wel.

Dus wil je mensen laten zien hoe het er aan toe gaat op de boerderij, of wil je de mensen op de boerderij wat leren?

Dan moet je op zoek naar een bedrijf waar je mag filmen. Wil je het liefste iets van akkerbouw of van veeteelt laten zien? Ken je mensen die een boerenbedrijf hebben? Als je een filmpje moet maken OVER 'n bedrijf, kun je hen ook vragen wat ze graag willen laten zien aan jouw klasgenoten.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo heeft een boerderij niks aan een filmpje. Boeren zijn tegenwoordig ondernemers en vooral biologische boeren timmeren enorm aan de weg. Een boer heeft tegenwoordig ook vaak een website en wat is nou beter om je bezoekers een kijkje in de je bedrijf te laten nemen dan een filmpje op je website.
Film als medium wordt door steeds meer bedrijven ingezet op de eigen website maar ook om de vindbaarheid op internet te vergroten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet een promotiefilmpje zijn voor het bedrijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@oogwerkdotnl: Een boerderij is een gebouw, en ik neem aan dat de ondernemer iets aan het filmpje moet hebben en niet de stenen.
@weethetnietmeer: dan moet je dus juist aan de ondernemer vragen wat hij/zij graag wil laten zien van het bedrijf. Mensen met een eigen bedrijf zijn daar meestal heel trots op en willen graag dat het positief in beeld gebracht wordt. Denk b.v. aan een varkenshouderij die heeft geïnvesteerd in diervriendelijkheid of minder uitstoot, of een eco-boer die ook aan voorlichting doet of een zorgboerderij heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel
Een boerderij is een bedrijf en niet alleen een stapel bakstenen. Een slager is een persoon maar als jij naar de slager gaat, bedoel je toch ook dat je naar zijn bedrijf gaat. Idem bakker, groenteboer en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helpt het als ik vertel dat ik een boerendochter ben? Als ik naar de bakkerij ga, ga ik naar 't gebouw. Als ik naar de bakker ga, ga ik naar z'n bedrijf. Je maakt het filmpje dus voor de boer, niet voor de boerderij.
Heb jij ook autisme in de familie zoals ik? Dan kunnen we hier nog heel lang over doorpraten namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel
Het is te onbelangrijk om er lang over door te praten.
Voor een landbouwbedrijf is het moeilijker dan voor een veeteelt bedrijf. Immers, de werkzaamheden in een landbouw bedrijf verschillen echt per seizoen en in de veeteelt is er een meer gelijkmatige stroom van werkzaamheden.
Wat je zou kunnen laten zien is natuurlijk de boerderij zelf. De schuren waarin de producten opgeslagen liggen, de schuur war de machines en tractoren staan, het land waar de producten groeien, met een beetje mazzel kun je wat van de werkzaamheden laten zien. Eigenlijk zou je het hele jaar door moeten filmen zodat je van planten/zaaien, via oogsten en nabewerken tot aan het afvoeren van het eindproduct zou kunnen filmen. Nu ben je afhankelijk van de tijd en de bijbehorende werkzaamheden.
In ieder geval zou ik shots met een groter kader afwisselen met (medium)close-up. Ik zou niet allerlei overgangen en/of andere toeters en bellen gebruiken. Om het verhaal te vertellen zou ik de videobeelden gebruiken die gemonteerd zijn op een vlot muziekje zonder de achtergrondgeluiden helemaal weg te mixen. Waar nodig zou ik een voice-over gebruiken en ik zou het filmpje niet langer dan vier tot vijf minuten laten duren.
Succes er mee.