Hoe weet je welke zangstem je hebt en hoe groot je bereik is?

Dit zingt mijn nichtje van 13 (geen ervaring zangles) :
http://tinypic.com/player.php?v=10oh5vp&s=6
Ik vraag me dus af hoe kan je weten welke zangstem je hebt? (alt of sopraan) En hoe je kan weten hoe groot je bereik dan is.
Moet je daarvoor naar een zangschool om dat te weten?

PS: als jij dit kan horen a.d.h.v deze opname mag je het gewoon zeggen en hoef ik geen uitleg :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.6K

Het beste antwoord

Dat klinkt niet als een meisjesstem, maar als die van een volwassen vrouw. Zuiver en goed geschoold. Het lied dat ze zingt ligt vrij laag, je kunt niet horen wat haar hoogst haalbare tonen zijn. Of ze een alt dan wel een mezzosopraan is kan ik daarom niet met zekerheid zeggen. Dat hangt er dus vanaf of ze nog aardig lager (alt) of hoger (mezzo) dan dit kan komen zonder haar stem te forceren.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei! Dus ja hoe kan je dat dan weten? Bij welk lied kan je dat goed uittesten?
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt het ook bepalen aan de hand van de afbeelding die ik zo toevoeg. Als jij weet (met behulp van een instrument; kan ook met een online piano) welke toonhoogte de aangegeven noten zijn kun je proberen welke ligging het beste bij de stem past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze afbeelding klopt wel ongeveer voor bijna ongeoefende zangers. Ik durf mezelf inmiddels wel geoefend te noemen (na 25 jaar koorervaring) en mijn bereik ligt ongeveer van de laagste toon van de alt tot de hoogste van de sopraan hier. De sopranen waarmee ik samen zing komen overigens nog wel hoger.
Bij een helemaal ongeoefende zanger zal het bereik weer wat kleiner zijn. Evengoed een goed antwoord en een + van mij.
Amadea
11 jaar geleden
Nou lijk jij te beweren dat je stemomvang groter wordt als je langer zingt. Maar dat geldt in het algemeen helemaal niet. Er zijn maar weinig mensen die zo'n groot bereik hebben. Dat jij er blijkbaar een van bent betekent nog niet dat iedereen dat zou kunnen...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik zie dat in mijn omgeving wel. Door oefening wordt je bereik wel degelijk groter. Dan moet je natuurlijk wel ook stemoefeningen doen, goed inzingen e.d. Net als dat je leniger wordt als je vaak oefeningen doet om je spieren op te rekken.
Ik zal nooit een echte sopraan worden, ik zing ook absoluut het liefste alt, maar we zingen nu toevallig een stuk waarin de alten een g zingen, en we kunnen het allemaal.
Amadea
11 jaar geleden
Ik kom echt niet hoger dan een f, en ik ben mezzosopraan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de meeste stukken heb je daar genoeg aan, en als je niets zingt waarbij je hoger moet, is er ook geen noodzaak je stem te oefenen hoger te komen. Bij ons op koor komen voor de sopranen g en a regelmatig voor, met incidenteel een bes of b.
Bij de alten is een e vrij normaal, en een f geen uitzondering. De g van vanmiddag (of nu ik er over nadenk zou het ook een ges geweest kunnen zijn) was wel een primeur denk ik.