Wat maakt boeken als Twilight of Harry Potter zo immens populair?

Het eerste boek van Harry Potter bijvoorbeeld, is naar mijn mening nou niet bepaald een meesterwerk. Wat maakt het zo populair, en waarom slaan andere tovenaarsverhalen niet zo erg aan of hebben andere verhalen nooit zo aangeslagen?
Ook Twilight is extreem populair. Waarom? Over het algemeen worden boeken van het genre 'fantasy' niet hoog gewaardeerd. Als ik Twilight of Harry Potter fans vraag of zij ook andere boeken van dit genre lezen, is het antwoord dikwijls nee. Waarom zijn het dan toch deze fantasy boeken die zo veel worden gelezen?
Overigens moet ik zeggen van Twilight de eerste twee delen vrij leuk vond om te lezen en Harry Potter ook erg heb genoten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ik vind het een goede vraag, hoewel het denk eerder is, wie maakt boeken als ... zo populair dan wat.

Antwoorden (10)

Mensen houden van toveren... Meer niet, kabouterverhalen... Mensen geloven alles tegenwoordig, daarom...

Toveren... Dat is het... en dan nog opleiding tot tovenaar... WOW...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de mensen geloven er niet in, wel?
Ik kan dit alleen beantwoorden voor Harry Potter.
Het is aan de ene kant fantasie: Toveren e.d., maar dan wel op zo'n manier dat iedereen denkt: Dat zou ook echt zo kunnen zijn/gebeuren. Het is niet zo dat ze er een hele eigen wereld bedenken, maar een wereld in de onze. Dus het is een soort realisme.
Verder slaat het ook aan omdat het op een goede manier geschreven is. Al moet je wel onthouden: deel 1 t/m 3 zijn voor 'volwassenen' geschreven, toen werd het erg populair onder kinderen(vanaf ongeveer 10/12) en vanaf deel 4 worden de boeken ook 'kinderlijker' en dat merk je ook: Meer actie, minder 'nadenken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hun eigen fantasie maakt dat soort boeken populair.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het gewoon een ABC'tje. Want Rowling heeft volgens zeggen een aantal jaren met het eerste boek geleurd. Voordat iemand het wilde uitgeven...

Wat enorm heeft meegespeelt is dat het juiste boek op het juiste moment voor de doelgroep wordt uitgegeven. Uit die tijd dat boek 1 uit kwam waren boeken over Wicca, Moderne Hekserij, Magie en Mystiek aan een enorme opmars bezig. Een boek als HP1 dat juist een aantal mystieke aspecten bloot legt trekt de aandacht...

En de realistische verfilming van deel 1 heeft enorm bijgedragen aan de populariteit van deel 3 t/m 7...

Maar het is en blijft gewoon een ABC'tje. Het juiste boek, op het juiste moment voor de doelgroep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste spreken deze boeken tot de verbeelding van de kinderen: magie en toverkunst.

Ten tweede en dit is volgens mij nog belangrijker is de marketing die gevoerd wordt rond bvb Harry Potter.
Zonder de nodige marketing zou dit veel minder zijn opgevallen als nu.

Iets kan maar groeien als er de nodige aandacht aan besteed wordt in de pers !
Dan wordt alles nog eens verder gemerchandised via computerspelletjes, kaarten, toverdozen,......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn makkelijk te lezen,spannend en ook film van gemaakt.en die films zijn overal te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk is het een soort emotionele zak chips. Als een prettig iets, een warme deken. Dat is een goed verhaal voor mij. Dat geldt niet alleen voor Harry Potter, maar elke serie verhalen die mij aanspreken doet meestal zoiets met mij.

En ja, als veel mensen het mooi vinden, dan is het meestal toch best goed geschreven. Harry potter's eerste verhaal is voor kinderen wel degelijk zeer goed geschreven.
Dat J.K Rowling later nog beter werd is alleen maar meegenomen!

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen fantasie hebt vluchten mensen in de werkelijkheid... Met fantasie kan je beeldend denken, je ziet het als het ware voor je. Toch weet je dat het niet echt is. Geeft ontspanning en ontstressd, Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fantasie van mensen wordt door dit soort boeken geprikkeld. Het is heerlijk om onder te duiken in een niet-bestaande wereld waarin alles kan en alles mogelijk is.

Of je boek populair wordt is vooral een kwestie van geluk hebben denk ik. Sommige prachtige boeken zijn niet populair en kent bijna niemand... andere boeken vind ik waardeloos en zijn een grote hit wereldwijd.
Smaken verschillen...

Ik heb zelf 2 boeken uitgegeven en weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om echt door te breken. Je moet zeuren en leuren bij boekhandels of ze je boek in de verkoop willen nemen. Veel reclame maken etc.
Eenmaal een beetje een naam wordt je 2e boek sneller gekocht. Toch is het erg doelgroepafhankelijk en is het de vraag of mensen behoefte hebben aan zo'n boek. Het zou goed kunnen dat een boek pas na 10 jaar ineens naam krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn persoonlijke mening is dat de boeken zoals die van Harry Potter en twilight zo populair zijn, omdat je je in een andere wereld bevind en alles om je heen kunt vergeten. Ook denk ik dat deze twee boeken populair zijn, omdat ze niet na een boek eindigen en je steeds door kunt lezen. De boeken zijn ook populairder doordat er films van gemaakt zijn en mensen willen dan vaak ook het boek lezen.

Persoonlijk vindt ik ook niet dat Harry Potter slecht geschreven is, maar ik vind wel dat hoe veder je komt hoe spannender en leuker de boeken worden. Ook ik had moeite om door het eerste boek heen te komen, maar dat betekend niet dat het slecht geschreven is.