Hoe zit het met de rechten voor websiteachtergrondmuziek van een remix?

Op mijn website wil ik graag een stukje muziek plaatsen van een remix van een nummer. Dit wil ik dan gebruiken als achtergrondmuziek. Alleen hoe zit het precies met de rechten? Moet ik naar de BumaStemra toe? Moet ik betalen? Moet ik ergens iets aangeven? En met wie moet ik contact opnemen, de originele maker of de maker van de remix of allebei? En moeten zij toestemming geven of kan ik ook voor een X bedrag het nummer laten toevoegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Daar hoef je niet al te moeilijk over te doen.

Hoogstwaarschijnlijk gebruik jij de muziek, ook als je die op je website plaatst, min of meer voor eigen gebruik. En mocht Buma/Stemra, de artiest, of de producer bezwaar maken, dan zit je echt nog niet direct in de gevangenis. Je krijgt dan een keurig mailtje, met de vraag of je de muziek weg wilt halen. Je komt pas in de problemen, als je dat vervolgens weigert.

Youtube staat vol met filmpjes, waar allerlei muziek waar rechten op zit, wordt gebruikt. Veel van die filmpjes staan er al maanden of jaren, en denk maar niet dat daar voor betaald is.

Maar, .... met bovenstaande ga ik er vanuit dat je een website hebt, die je gewoon voor de lol hebt gemaakt, en waar zo nu en dan eens iemand naar toe surft.

Iets anders wordt het, als het een groots opgezette website is, met duizenden bezoekers per dag. En vooral als er reclame op je website staat. Want in dat geval verdien je geld met je website, en dan hoor je ook voor de muziek te betalen. Zelfde geldt, als bezoekers moeten betalen voor de informatie die je op je website hebt staan.

Is het een kleine website, en heb je 'm puur als hobby gemaakt, dan kun je het ongeveer vergelijken, met de situatie dat je thuis aan een stel vrienden een CD laat horen. Dan hoef je ook niet te betalen. Bovendien vinden de meeste artiesten het geen enkel probleem als er een enkel nummertje als achtergrondmuziek wordt gebruikt. Zolang je niet hele CD's laat horen, vinden ze het meestal zelfs fijn, want het is tenslotte ook reclame.

Als je het echt volkomen correct wilt doen, en geen enkel risico wilt lopen, kun je even contact opnemen met Buma/Stemra. Ik acht de kans groot dat je dan een soortgelijk verhaal te horen krijgt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg! Het gaat om een bedrijfswebsite, waarbij ik dus geen geld verdien (indirect wel, met onze producten) maar wel redelijk wat bezoekers kan verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je dat er nog even bij vertelt. Mijn bescheiden mening is, dat je in dat geval er toch beter voor kunt kiezen om het op een correcte manier te doen, om allerlei problemen te voorkomen. Neem dus contact op met Buma/Stemra, en vertel je precieze plannen. Natuurlijk kun je ook (als dat mogelijk is) direct met producer of artiest contact opnemen. Veel succes!

Andere antwoorden (3)

Buma/Stemra regelt inderdaad alles. Dus als je het netjes wilt doen: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/
Kan je wel een hoop geld gaan kosten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan, of het nummer uberhaupt zelf rechten heeft. Anders valt dit onder publiek domein (zoals veel records uit Jamaica/Mephis tijd) Vergeet niet dat ook moderne muziek vaak rechtenvrij zijn. Vaak zijn remixen make overs van klasiekers zoals: The Tide is High van Atomic kitten (orgineel van The Paragons).... Mag dus gewoon op je website ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik een youtube video en zet die op automatich afspelen geen gezeik met rechten