De dieren in winterslaap en winterrust laten hun temperatuur zo zakken en bewegen bijna niet daarom verbruikt hun lichaam heel weinig energie. Hun darmen komen bijna tot stilstand. Ze plassen en poepen nog wel, maar niet veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De diepte van de slaap varieert per dier. Grondeekhoorns, relmuizen, egels, diverse vleermuizen en de Australische mierenegel zijn echte winterslapers waarbij de lichaamstemperatuur daalt tot net boven het vriespunt en de hartslag tot bijna nul. Ze worden een enkele keer wakker in de winter, al was het maar om hun behoefte te doen. Maar deze korte wakkere momenten worden tot een minimum beperkt om energie te sparen. De perioden van slaap zijn meestal kort aan het begin en eind van de winter, en daartussen bijna ononderbroken. Dieren zoals beren, wasberen en stinkdieren slapen lichter. Hun lichaamsprocessen vertragen minder, en ze komen vaak hun hol uit om te eten. Het broeikaseffect kan ertoe leiden dat dieren vaker ontwaken en korter overwinteren..