Wat zijn goede oefeningen om mijn lage zangstem te trainen?

Ik ben een meisje van 18 en ik zit op koor. Ik zing de lagere partijen, ik kan een lage D en een hoge C halen. Maar ik ben niet zeker van mijn lage stem, en die wil ik graag trainen zodat ik me beter voel als ik laag zing. Dus wat zijn goede stemoefeningen voor lage noten? Gewone tips zijn ook welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het beste kan je gewoon heel veel oefenen. Je stem werkt net als andere spieren... hoe meer je traint hoe makkelijker het gaat. Zoek wat nummers op die net buiten je bereik liggen en probeer ze net zo vaak te oefenen tot het makkelijker gaat. Zo verleg je steeds je grens wat verder. Maar pas op, forceer niets, zodra het onprettig voelt..... stoppen!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee dank je! Soms ben ik inderdaad geneigd om het te forceren, maar dan komt ook omdat ik onzeker ben over me noten denk ik. Maar ik ga veel oefenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
forceren is uit den boze. Laat het z'n beloop, hoe meer je zingt hoe meer je stem zich vormt en hoe groter je bereik wordt. Dus bler lekker mee met nummers van de radio enzo en oefen zo je stem..... leuk en goed!!!
Je zingt de lagere partijen.
Ben je 1e of 2e alt?
Dat is wel van belang om te weten waar je precies zit met je stem, wat je stem aankan en wanneer je buiten je krachten zingt.
Want dat is altijd fout.

Wat je vooral moet doen is werken en oefenen met je ademsteun: Door je adem op de juiste plek te 'bewaren' en gedoseerd te gebruiken bij een lage stem, kun je zuiverder zingen.
Daarnaast is de manier waarop je de klanken laat ontstaan van belang voor een mooie resonans van de lage stem.
Het gaat dan om de vorm die de mondholte aanneemt, de gezichtsspieren, de tong, het meetrillen van de neusholte.

Het is moeilijk om je tips te geven zonder dit te kunnen voordoen of te sturen. Ik raad je dus aan om advies te vragen bij bv je dirigent, of een zangpedagoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dit is moeilijk in te schatten.. We zingen altijd 3 stemmig. De eerste stem (sopranen), tweede stem (mezzo-sopranen) en de derde stem (alten) meer dan dat doen we niet eigenlijk.
Maar dank je wel!