Zwarte humor is een vorm van humor, gebaseerd op het leed van anderen met als doel te spotten en te amuseren. Hierbij is er een zekere overeenkomst met het (psychologisch) cynisme, waarbij een negatieve houding tegenover (een deel van) de maatschappij tot uiting komt. Vaak wordt deze, meestal overdreven, vorm van humor gebruikt om het leed te relativeren of een reactie bij de toeschouwer te ontlokken.

Zwarte humor draait vaak rond taboe-onderwerpen die over het algemeen erg gevoelig liggen bij de meeste mensen, zoals dood, geweld, ziekte, moord, zelfmoord, natuurrampen, ongevallen, handicaps, drugs, mishandeling, hongersnood, armoede, kindermisbruik, verkrachting, racisme, discriminatie, genocide, de holocaust, de Tweede Wereldoorlog ... In normale omstandigheden wordt humor rond deze deprimerende thema's afgekeurd of bijzonder smakeloos gevonden. Veel mensen die gebruik maken van zwarte humor proberen hun publiek hiermee dan ook ongemakkelijk te maken of te choqueren. Op het juiste moment en in de juiste omstandigheden kan deze vorm van humor echter ook helpen als een manier om spanningen weg te nemen of het leed te relativeren. Doordat echter elk individu zijn eigen morele en ethische grenzen heeft is de reactie bij het publiek niet altijd in te schatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zwarte humor is een vorm van humor, gebaseerd op het leed van anderen met als doel te spotten en te amuseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier klopt dus geen reet van!
Zwarte humor gaat NIET ten koste van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook het vermelden van je bron is gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heet leedvermaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is toch prachtig dat mensen Wikipedia kunnen kopiëren. Drie keer hetzelfde antwoord - de een kopieert alleen meer dan de ander. Echt, bravo mensen! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zwarte humor Spotten met taboes: gebreken, ziektes, dood. > galgenhumor: spotten met je eigen lot. Relativeren. Reacties uitlokken. Ook gegapt en daarom niet als antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje:
Je mag best een gegapt antwoord als antwoord geven. Wat jij gevonden hebt, waar dan ook, heeft een ander niet gevonden..........en is dus waardevol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist Momo, de bron niet meer en om het dan als eigen bedenksel te presenteren is niet mijn manier van doen.
Zwarte humor is een vorm van humor, gebaseerd op het leed van anderen met als doel te spotten en te amuseren. Hierbij is er een zekere overeenkomst met het (psychologisch) cynisme, waarbij een negatieve houding tegenover (een deel van) de maatschappij tot uiting komt. Vaak wordt deze, meestal overdreven, vorm van humor gebruikt om het leed te relativeren of een reactie bij de toeschouwer te ontlokken.