Hoe komen ze aan deze mensen?

In tijdschriften staan heel vaak verhalen van mensen mijn vraag is hoe komen ze aan deze mensen? Melden mensen zich hiervoor aan of plaatst het tijdschrift bijvoorbeeld een oproep?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Mensen melden zich ook zelf aan. Dat heb ik namelijk ook een keer gedaan bij het tijdschrift de Mijn geheim. En heb toen gehoord dat dit ook vaker gebeurd. Ook zat ik een tijd geleden op een slachtoffer forum, en stond er een oproepje van een verslaggever die graag mensen met een bepaald verleden wilde interviewen voor een artikel in de krant.
Zo komen ze dus ook aan deze mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
*Verslaggever of journalist, ik weet niet meer wat ze was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze mensen hebben vaak hun verhaal ergens anders verteld. Redacteuren lezen, horen en kijken om zich heen en wanneer ze denken dat dit van toegevoegde waarde is voor het medium waarvoor ze werken brengen ze dit onder de aandacht tijdens een vergadering. daarna worden deze mensen hiervoor gebruikt. Verder gebruiken journalisten vaak het eigen netwerk, vrienden familie streekkrantje en proberen uit verhalen om hun heen nieuws van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb journalistiek gestudeerd SVJ Utrecht, te Uithof en ben zelf journalist geweest
Oproepen om mee te werken aan een interview of reportage kun je vaak in bladen zelf vinden, maar ook op de websites van die bladen. Hier vind je een paar voorbeelden:

http://www.libelle.be/lib/oproepen/index.html#

http://www.flaironline.nl/site//Oproep_vlotte_meid_omg_BredaOosterhout_35_met_kids/list_messages/34704

http://www.hpdetijd.nl/2011-04-05/oproep-levedood-aan-mijn-vriendin
12 jaar geleden
Er zijn zelfs mensen van de redactie die zelf een verhaal schrijven. Al dan niet op waarheid gebaseerd. Naam wordt veranderd en er wordt een 'stockfoto' bij geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf als meisje eens mijn verhaal gedaan in de Yes. ik was met vriendinnen naar een 'Yes-dag' in Amsterdam geweest. Daar kon je je opgeven voor verschillende onderdelen van het blad. Ook vulde je gegevens in over jezelf voorzover je wilde dat je daarover zou kunnen worden benaderd.
Ongeveer 2 of 3 jaar later werd ik gebeld. Of ik mijn verhaal wilde doen over iets wat ik had ingevuld over mijn jeugd. Blijkbaar worden dat soort aanmeldingen best lang bewaard. Ik vermoed dat ze hiervan een database opbouwen waarin ze adhv trefwoorden mensen kunnen opzoeken.
Overigens mocht ik zelf mijn verhaal schrijven, werd dit herschreven door een journalist, waarna ik het eindoordeel mocht vellen voordat het geplaatst werd. Ik koos ervoor om alleen mijn voornaam en geen foto bij te plaatsen. Die keuze is altijd aan jezelf. Een schuilnaam had ook gemogen. Een exemplaar van het blad werd me toegezonden.
Ik lees trouwens regelmatig vrouwenbladen en zie hierbij regelmatig oproepen staan voor bepaalde rubrieken. Bij andere rubrieken staat bijvoorbeeld weer in kleine lettertjes langs de zijkant dat je je kan opgeven.