Kinderen genieten van ondeugd, het is zo lekker stout!
Het feit dat iemand stout doet, op zijn donder krijgt en uiteindelijk toch goed heeft gedaan, dat versterkt hun gevoel van gerechtigheid. Een kind vindt namelijk zo vaak iets ongerecht. Verantwoord was het zeker, want Swiebertje werd er altijd op gewezen dat hij verkeerde dingen deed, Swiebertje wilde altijd helpen, was trouw aan zijn vriend Pietje en juffrouw Saartje. Stond altijd klaar voor iedereen en kon zo heerlijk stuntelen, iets wat kinderen ook herkennen en leuk vinden dat ze niet de enigsten zijn die dit probleem soms ondervinden. Nee, Swiebertje was best leerzaam voor ze, dit kwam natuurlijk ook omdat de grenzen nog niet zo hoog lagen qua tolerantie.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De swiebertje afleveringen lieten ook duidelijk zien hoe swiebertje altijd in de problemen kwam door zijn streken. Dus nee. Niet onverantwoord. Hete verantworod. En voroal kostelijk vermakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vroeger ook veel Swiebertje gekeken, en ja, ik heb daar nu nog problemen van. Ik wil graag zwerven en haal veel streken uit. Maar welk programma is tegenwoordig wel goed? Mensen klagen al over de geweldadigheid van Tom en Jerry!

Mensen hebben tegenwoordig teveel tijd om overal over te zeuren. Swiebertje was een top programma en veel beter dan al die geweldadige kindertekenfilms die ik tegenwoordig zie op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor de avonturen van Dick Trom, Pietje Bel, Tijl Uilenspiegel. Het is voor een kind beklemmend als altijd alles maar gaat zoals de etiquette voorschrijft.
Dit soort verhalen werkt bevrijdend.
Bovendien, in alle gevallen gaat het om blijmoedige mensen en daar mag je je als kind best mee vereenzelvigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He, keek jij nooit naar Pipi Langkous? Die deed altijd lekker waar ze zelf zin in had en was zeker geen toonbeeld van braafheid.

Kinderen hoeven toch niet ter vermaak de hele dag te luisteren naar wat goed is en wat wel mag? Dan krijg je een saaie wereld, met alleen maar saaie mensen, en hele saaie tv-programma's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Swiebertje was pedagogisch volstrekt onverantwoord en dat is bij tijd en wijle heel goed voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Swiebertje hield streken uit.
Maar hij heeft nog nooit wat vernield,of zinloos geweld toegepast.
Het is verantwoord,en nu nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet,althans volgens de maatstaven van eind 19e en begin 20e eeuw. Maar dat waren Pietje Bell, dick trom en vele anderen niet. Maar leuk jonge, leuk!
Maar wat dan te denken van het volgende geheel verantwoordde lied uit ie tijd: Het is plicht, dat iedere jongen voor de onafhankelijk hei van zijn geliefde vaderland zijn beste krachten wijdt enz enz ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bromsnor en Saartje deden hun best ;-)

Ik ben opgegroeid met Swiebertje en Pippi Langkous en zo, maar ik ben best braaf geworden vind ik ;p