Wat wil men zeggen met de zin: alles is de schuld van paars?

In de serie Kees & Co zegt Kees deze zin vaak. Heb nooit begrepen wat ze daarmee bedoelde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
7K

Antwoorden (2)

Met paars bedoel je ze het kabinet paars. Wim Kok was de eerste premier van een paars kabinet. Een paars kabinet is een kabinet dat bestaat uit liberale en sociale partijen zonder deelname van een Katholieke partij (CDA, Christen Unie, enz.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom dan precies paars ? Dat mis ik namelijk nog in je antwoord......
Het paarse kabinet was de regering die we een groot deel van de jaren 90 hebben gehad, en die een mengeling was van blauw (VVD) en rood (PVDA). Twee best wel redelijke uitersten dus, die veel compromissen hebben moeten sluiten (het ' polderen' ) en daardoor veel belangrijke zaken hebben laten liggen omdat ze er te verschillend over dachten.

Met name Pim Fortuin heeft - nogal kort door de bocht - de schuld van veel problemen in dit land bij ' paars' gelegd (' de puinhopen van paars' ).

Het slaat dus op de mengeling van politieke kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik weet ook niet waar de mind voor is. Een uitgebreide verhandeling over de samenstelling en resultaten van zoveel jaar paars leek me voor deze vraag een beetje teveel van het goede ; alleen de oorsprong van de ' kleur' moet voldoende zijn om een comedy te begrijpen.