Is reclame op tv op de commerciële zenders regio gebonden?

Ik vraag me nu al een hele poos af of bepaalde reclame op commerciële zenders niet regio gebonden is? Sommige bedrijven hebben namelijk niet overal een bedrijf in Nederland, alleen in een bepaalde regio. Maar hoe moet ik dat weten als ik niet ook in die ene regio ben, om te weten of daar dan ook reclame wordt gemaakt?

Vandaar mijn vraag.

Toegevoegd na 24 minuten:
ik bedoel dus of de RECLAME regionaal wordt uitgezonden op de commerciële zenders. Maakt niet uit welke commerciële zender.

Bijvoorbeeld: wordt de reclame van Caiway overal in heel nederland uitgezonden? En worden reclames van bijv. bepaalde bekende supermarkten elders in nederland die je in andere regio's niet vindt op de commerciele zender uitgezonden? Of bepaalde ketens die je in andere regio's niet hebt.

Kan een commerciële zender die reclame van zulke bedrijven regionaal uitzenden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
5K

Het beste antwoord

Het kan inderdaad regiogebonden zijn. Deze techniek heet Ad-insertion:

Ad-insertion, of zoals ook wel genoemd, local ad-insertion is het lokaal invoegen van televisiereclame. Ad-insertion is het principe waarbij een omroep in haar eigen reclameblokken zendtijd reserveert waar bevoegde derde partijen lokale of regionale reclamespots in uit kunnen zenden.

Het uitzenden van lokale reclameblokken gebeurt in de ontvangst- en/of verdeelstations van kabelmaatschappijen (de zogenaamde kopstations of headends). In deze headends wordt door de organisatie die de ad-insertion organiseert apparatuur geplaatst die de gereserveerde zendtijd kan herkennen en overschrijven met lokale spots.

Zo kan het gebeuren dat tijdens het kijken naar het wereldnieuws op CNN het reclameblok wat daarop volgt gevuld is met advertenties van organisaties met een plaatselijke of regionale functie in gebied A, terwijl een andere kijker in gebied B uitsluitend spots ziet van ondernemingen uit gebied B.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, alle commerciële zenders zoals RTL en SBS zenden door heel Nederland hetzelfde uit. Voor commerciële regionale zenders zoals AT5 en TV8 geldt dat zijn enkel regionaal uitzenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle commerciële zenders zenden maar 1 signaal uit.
Welke regio reclame bedoel je dan want kan er zo niet 1 verzinnen die regio gebonden is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn vraag uitgebreid, dank je wel ;)
De enige zender waarop dat gebeurt is CNN. Daar worden Nederlandse reclame's in gezet. Bovendien heb je andere reclamespots in het UPC-gebied dan in bijv. het Ziggo-gebied.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg je eigenlijk dat CNN dus wél regio gebonden reclame uitzend, namelijk Nederlandse, terwijl CNN wereldwijd is! Dan geef je ongevraagd toch antwoord, namelijk dat het wél kan. Want dat zou betekenen dat CNN in duitsland dan duitse reclame uitzend, in china chinese en en in zuid afrika zuidafrikaanse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, interpretteerde je antwoord alsof je schreef dat CNN alleen maar in NL nederlandse reclame uitzendt.. Maar je bedoelde dus wat ik schreef in mijn reactie... Jammer da ik bovenstaande niet meer kan verwijderen..