Kunnen zenders zien (bijv. veronica) hoeveel mensen er kijken naar hun zender?

>>>

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (3)

Het is niet mogelijk om bij een zender te zien hoeveel van het uitgestraalde vermogen ook daadwerkelijk in ingeschakelde radio-ontvangers terecht komt.
Alleen het kijk en luisteronderzoek bepaalt aan de hand van een vaste groep kijkers en luisteraars hoeveel procent naar bepaalde zenders luisteren of kijken.
Dit percentage wordt weer geëxtrapoleerd naar het landelijke cijfer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet direct meetbaar.
Het televisiesignaal wordt door de kabelbedrijven doorgegeven aan de huizen, maar er gaat geen signaal terug op welk kanaal je televisie staat afgesteld.

Kijkcijfers worden dan ook gemeten door de mensen te vragen door te geven waar ze naar kijken.
12 jaar geleden
Nee want kijkcijfers worden bepaald door een steekproef uit 1220 gezinnen (ongeveer 2770 respondenten). Deze gezinnen hebben een meetkastje op hun TV staan, de zogenaamde ‘knoppenmeter’. Zodra het televisietoestel wordt ingeschakeld, registreert de ‘knoppenmeter’ naar welk kanaal wordt gekeken.