Wat zijn op dit moment Content-makers voor de Nederlandse TV?

Welke bedrijven bedenken de inhoud van de Nederlandse zenders! Zoals nederland 1,2,3 En rtl 4,5,7,8 en Veronica sbs6 en net5? Ik wil graag zoveel mogelijk content-makers weten! Je zou me hier erg mee helpen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat je 2 dingen doorelkaar haalt. Er zijn geen bedrijven die de content van de Nederlandse TV-zenders bedenken.

Wel zijn er bedrijven (televisie-productiemaatschappijen) die nieuwe programma's bedenken, en formats uitwerken. Eyeworks, Endemol, ID-TV, Sky High, en ook nog een heleboel kleintjes zoals b.v. Niehe-Media (van Ivo Niehe)

De mensen die bij een productiemaatschappij verantwoordelijk zijn voor nieuwe programma's zijn vrijwel anoniem, en werken op de achtergrond. Zodra een productiemaatschappij een goed format heeft, of een geheel uitgewerkt programma, gaat hij de boer op. Hij leurt dan net zolang bij de omroepen en commerciele zenders tot hij zijn programma heeft verkocht en het dan tegen betaling gaat maken.

Andersom kan het ook. Bij de omroepen zitten ook bedenkers, maar ze hebben niet de expertise in huis, om een plan goed uit te werken. Ze huren dan een producent in om met hun idee exclusief voor die omroep een programma te gaan produceren.

De omroepen en commerciele zenders bepalen dus de content zelf. Ze kopen filmpakketten, documentaires, series etc. in het buitenland, en daar hebben de Nederlandse productiemaatschappijen niets mee te maken.

De televisieproducenten zijn ook verenigd in de OTP, de vereniging van onafhankelijke televisie producenten. De leden kun je hier vinden:
http://www.otpnederland.nl/leden.php