Veel, o.a. de taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet: 'hoeveel verschillen zijn er tussen (...)'. Het eerste woord van je antwoord is dus volstrekt misplaatst.
In Nederland zijn de meeste programma's die uit een ander land komen ondertiteld, terwijl ze in Duitsland meestal nagesynchroniseerd zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Alhoewel kleine toevoeging: vaak wordt gedacht dat Duitsers liever geen andere talen willen horen/leren. Echter is Nederland gaan ondertitelen omdat het goedkoper is dan nasynchroniseren.
Op de Nederlandse televisie worden in de nachturen 18+ programma's uitgezonden en op de Duitse televisie niet (of minder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Deutschlands schönste Bahnstrecken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bahn-TV!
http://www.bahnwelt-tv.de/
In Duitsland heeft elke regio hun eigen 'public' zenders (ARD, ZDF, WDR, MDR, BR, NDR, etc etc) en een aantal 'private' zenders (RTL, SAT, Kabel1, RTL-II, VOX, etc). Elke zender heeft een eigen, vast kanaal en hoeft geen uren met andere zenders te delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is in nederland niet veel anders: we hebben landellijke publieke zenders (nederland 1, 2,3, vs ARD en ZDF) regionale zenders (van rijnmond tot noord en L1, duitsland heeft de wdr-en en nog meer) en commerciele zenders (rtl enzovoorts, net als de duitse commercielen)
Daarnaast nog betaalkanalen (film1, eredivisielive tegenover het duitse premiere (heet dat nog zo) en bijbehorende)
Kortom: afgezien van de taal, en ondertititels vs nasynchroniseren veel hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij hebben/maken de Duitsers veel eigen producties en heeft iedere zender wel een politieserie. Premiere heet volgens mij tegenwoordig SKY:
http://www.sky.de/web/cms/de/index.jsp Aangevuld met HD+ om veel content in HD te kunnen zien: http://www.hd-plus.de/#/startseite (ik heb geen van beide)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er eigenlijk reclame te zien op de Duitse publieke omroepen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar veel minder en bijna alleen maar tussen de uitzendingen en niet tijdens een film oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Andriek. De Nederlandse regionale zenders, zijn niet van hoge kwaliteit (Er is vaak nieuws te zien, veel herhalingen en andere goedkope programma's over de regio) De Duitse 'deelstaadzenders' zijn van hogere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@domtic. Op de NPO wordt toch ook geen reclame door films uitgezonden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de Duitse deelstaat ook een iets ander budget hebben...
Reclame bij de NPO: geen flauw idee, ik kan geen Nederlandse TV ontvangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar wordt geen reclame uitgezonden. Hoe zeker weet je dat er op de Duitse publieke omroep weinig reclame wordt uitgezonden, of kun je deze ook niet ontvangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk er wordt op de NPO ook geen reclame tijdens programma's en films uitgezonden, behalve tijdens voetbalwedstrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rjs86: nouja, omdat een van de weinige zenders zijn, waar ik naar kijk... Juist omdat ik het zonde van mijn tijd vind naar iets van een uur te kijken, waar maar 40 minuten materiaal (film) en 20 minuten reclame in zit ...
Wel een kenmerkend verschil is dat - via de satelliet - heel veel duitse kanalen vrij te ontvangen zijn, alle nederlandse zenders behalve bvn TV zijn gecodeerd en alleen via een nederlandse registratie te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De duitse tv is vaak veel strakker, vooral de publieke zenders. Er is minder ruimte voor vernieuwende programma's. Tevens in humoristische programma's is de humor natuurlijk typisch duits. Er worden in Duitsland meer dramaseries en tv-films gemaakt. Praten over seks, wat op de Nederlandse tv vrij gewoon is, is daar minder gebruikelijk.

Ook heeft men in Duitsland "telenovela's" (Oorspronkelijk een zuid-amerikaans product) Dit is een genre dat lijkt op een soap, maar een afgerond verhaal is. De serie loopt dan wel dagelijks, maar voor bijvoorbeeld slechts een jaar. Veelal staat er 1 hoofdpersonage centraal en zijn er minder vaste hoofdpersonage's dan bij een gewone soapserie. Ook kent de serie (bijna) altijd een happy-end. Ze noemen het "Fernsehroman" wat televisieroman betekent. Het kan bijvoorbeeld gaan om een lelijke jongen die in de loop van de serie een succesvol zakenman wordt. In Nederland is zoiets 1maal geprobeerd in de vorm van de serie "Lotte", maar dit was geen succes. Er lopen in Duitsland meerdere telenovela's. Gewone soapseries kent men in Duitsland ook.

Verder is er meer geld (omdat het land veel groter is, er meer kijkers kunnen worden getrokken, wat hogere reclameinkomsten betekent), hierdoor zijn veel programma's van hogere kwaliteit.

Ook wordt in Duitsland (vooral de publieke omroepen, maar ook de commerciele) meer waarde gehecht aan de kwaliteit van de presentator, dan aan het uiterlijk (hoewel dit ook in acht wordt genomen) maar een volkszanger zal niet snel een groot progamma mogen presenteren.

Betreffende de publieke omroepen: men kent geen stelsel van verschillende omroepen in Duitsland. Er is een algemene publieke omroep dat voorziet in: Nieuws, sport, achtergronden, drama, muziek, kunst, cultuur en in mindere mate dan in Nederland amusement. (amusement wordt namelijk gezien als iets wat door veel duitsers namelijk gezien als iets dat de vele commerciele omroepen al voldoende wordt uitgevoerd.

Toegevoegd na 1 dag:
Er zijn twee algemene publieke kanalen voor het hele land. Das Erste (ARD) en ZDF. De andere kanalen zijn per Deelstaat of soms meerdere deelstaten. Dit omdat het land veel groter is. In Nederland gebeurt nieuws altijd 'om de hoek'. Waar je ook woont, het is altijd maximaal een paar honderd kilometer verderop (vaak minder) en zijn de accentverschillen in ons land zijn kleiner. Iemand in Hamburg met een Noorduits accent is minder geïnteresseerd in nieuws over iemand met een zuid duits accent uit München (650km verderop)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland heeft extreme sensatiezenders als BNN. Die heb ik in Duitland nog niet gezien. Verder word in Duitsland veel nagesynchroniseerd.. vind ik beetje raar. Ene kant komt het heel onecht over en aan de andere kant leer je zo engels minder goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de programma's van de Duitse zenders gewoon iets authentieker. Er zijn meerdere regionale zenders. Het omroepbestel is heel anders.
Wel veel nasynchronisatie, maar ze hebben ook uitzending via 2 kanalen waardoor de kijker kan kiezen of ze het origineel of de Duitse nasynchronisatie willen. (Bij mij werkt dat niet. Ik krijg ze beide door elkaar heen. Ben ze ook bijna allemaal kwijt op het moment dankzij het beleid van mijn huidige provider. Zoek ook nog iets anders. Ik kijk ze liever dan de commerciële Nederlandse zenders.)

Via de toegevoegde link (en de links daarin) kan je meer informatie vinden. Je vraag is namelijk wel een beetje vaag.

Toegevoegd na 8 minuten:
O ja, de Nederlandse tv werkt wel eens samen met de Belgen (Vlaamstalige.) Zo werken de Duitse programmamakers wel samen met de Duitstalige buurlanden zoals Zwitserland en Oostenrijk. Dat is een veel groter gebied. Dus zullen de budgetten om programma's te maken ook wel groter zijn en dat heeft ook wel invloed op de kwaliteit en het soort van programma's dat wordt uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die niederländische Kanäle sind alle zusammen auf der Fernbedienung so schnell wie möglich zappen.
Deutsch Sender werden oft als die Deutschen ein wenig albern und nicht zu verstehen Englisch synchronisiert. Im Gegensatz dazu das deutsche Fernsehen viele kommerzielle Kanäle, aber sie sind wenig oder gar nicht durch die Nedrlandse TV-Anbieter empfangen.
12 jaar geleden
Omdat Duitsland een veel groter land is, hebben de TV zenders meer budget. Zij kunnen dus veel geld aan shows uitgeven. Die shows zijn dan ook veel luxer en professioneler dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vorige reacties had gelezen had je dit niet meer hoeven op te merken.