Wat is nog de zin van de weerberichten op tv?

Waarom wordt er bij de weerberichten de eerste 7 minuten geouwehoert over wat voor weer het is geweest en wat het nu is, en in de laatste 3 minuten verteld wat voor weer het zou kunnen worden. ( mogenlijk nog een bui, wellicht gaat hier en daar de zon nog schijnen enz enz. ) Zo zou ik het ook nog wel kunnen brengen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag heb ik al eens gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/weerbericht-journaal-uitgebreid.12614

Het beste antwoord

Het heeft nog wel zin in die zin dat veel mensen toch benieuwd zijn naar de weerstoestanden in andere landen.
Hoe was het weer vandaag in het land waar ik zeer binnenkort naartoe ga? Wordt het beter of gaat het achteruit? Hoe is het weer (geweest) in het land waar Truus woont?
Alleen jammer dat er hoofdzakelijk over Europa wordt gekletst, terwijl steeds meer mensen daarbuiten op vakantie gaan.
Het begint wel steeds meer op een weershow te lijken met foto's van Lutjebroek en koeien in de wei. Maar ik vind het nog altijd spannender dan rtl-boulevard, om maar iets te noemen, want er zijn meer programma's die geen zin hebben.
En inderdaad, met de melding: "Af en toe zon en hier en daar een bui", kom je niet ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misshien omdat het nieuws is? dan kan je het hele nieuws wel geouwehoer noemen omdat het al geweest is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is in een andere vorm al eens gesteld en eigenlijk ook al beantwoord : http://www.goeievraag.nl/vraag/weerbericht-journaal-uitgebreid.12614

Blijkbaar hebben mensen een soort natuurlijke interesse in het weer (zeker in Nederland, waar het weer en de weersverwachting altijd erg belangrijk zijn geweest voor de
primair boeren bevolking). En omdat we hier van dat spannende weer hebben natuurlijk ; het weerbericht in een land waar het vrijwel het hele jaar hetzelfde weer is met af en toe een voorspelbare regentijd lijkt me buitengewoon saai, en zal vast ook minder omvangrijk zijn.

Sinds Jan Pelleboer in de jaren 70 en 80 heeft het weerbericht ook een bepaalde entertainende factor gekregen, zeker met de toenemende moderne mogelijkheden om allerlei weersverschijnselen te visualiseren.

Nog steeds zijn er weinig mensen die het weerbericht weinig kan schelen. Maar er zijn er ook niet veel die je na een uur nog kunnen vertellen wat voor weer het is. Wel hebben we in al die jaren weer-infotainment een scala aan nieuwe begrippen en dus gespreksstof voor ons 'nationale favoriete onderwerp' gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor weer het gaat worden, daar hebben we allemaal baat bij om dat te weten! ("Ga ik morgen op de fiets, of pak ik de auto", "zal ik een korte of een lange broek dragen" etc..
En wat voor weer het is geweest dat weet je alleen voor de locatie waar je zelf was, maar het is ook wel interessant om te weten hoe het een paar kilometer verderop was. Zo was er in de voorlaatste winter een dag waarop het in noord-nederland zonnig en windstil was, in het westen stormde het en goot het van de regen, in het oosten was die regen sneeuw, daar was het dus helemaal wit! Nou, dat vond ik wel leuk om te weten (achteraf!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de nadruk er op te leggen op hun al reeds eerder gemaakten fouten. Zonder dat ze dit toegeven wat dat mogen ze niet want dat is economisch onverantwoord is.