Werkt dat 3D zonder bril echt?

Ik weet niet of ze er al zijn, 3D tv kijken zonder bril.
Maar werkt dat echt zoals in het echt?
In het echt kan ik zelf bepalen wat ik als onderwerp wil zien (en waardoor de rest ervoor en er achter eigenlijk dubbel wordt)
Maar kan dat met 3d tv ook? Kan ik als kijker zelf bepalen of ik voor in beeld, of juist achter in beeld scherp wil hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
Kimath
13 jaar geleden
geen idee, ik wil de 3DS kopen binnenkort, dan kan ik het laten weten.

Het beste antwoord

Ja dat kan, de nieuwe Nintendo bewijst het.
De truc is dat het licht achter de display voor het linker en het rechteroog gekanaliseerd wordt.
de kijkafstand is dus wat kritisch.
Overigens is het MINDER vermoeiend dan de 3D sluiterbril, die stelt de ogen beurtelings aan licht bloot met een soms te lage frequentie wat hoofdpijn kan geven.
De bidirectionele backlight ondervangt dit bij de videogames.
Overigens is de eerste TV met een schermpje van 7 inch te koop.
Dit werkt op eendere wijze als de Nintendo 3D.
Bij grotere schermen wordt het lastiger ondat de kijkaftand en de kijkhoek zeer kritisch zijn, slechts in een klein e kijkzone geeft deze techniek goede resultaten.
Het beste werken de technieken met twee beamers en een passieve gepolariseerde bril.
Dit beeld knippert niet maar beide ogen ontvangen hun eigen beeld (demping rond de 99%)
De bioscoopmethode is daarom het beste, het geeft een goede resolutie , een rustig beeld en een uitstekende 3D ervaring.
De Anagliptische 3D techniek (met verschillend gekleurde brillenglazen) geeft soms fraaie 3D effecten maar de kleur speelt een allesbepalende rol, alles wat geel is heeft dan een enorme diepte maar andere kleuren verknoeien dat effect wat.
Ook het voortdurend belasten van de ogen met dezelfde kleur
licht heeft nadelen, de kegeltjes van je ogen die steeds het werk moeten doen , worden ongevoeliger voor die kleur licht.
De Nintendo 3D is dus -op de bioscoop na- een van de best werkende systemen op dit moment.
In de toekomst verwacht ik holografische projectie via lasers (daar zijn ze druk mee bezig) en dat geeft geen 3D illusie maar een echte 3D ervaring, omdat laserstralen interferentiepatronen kunnen veroorzaken.
Er zijn dus nog grote doorbraken te verwachten op relatief korte termijn.
De laserbeamers zijn al in het experimenteel stadium.
Nu men eindelijk rood groen en blauw licht van grote intensiteit met ledserdiosdes kan maken en x/y scanners kan maken die snel genoeg zijn om een goed beeld te vormen, kan 3D werkelijkheid worden, in feite heb je dan met echte bewegende hologrammen te maken.
Ik verwacht hier binnen enige jaren een doorbraak in.
De lasers geven ongeacht de afstand een scherp beeld, er wordt geen lens gebruikt als focusseerinrichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja maar het is slecht voor je ogen verbruikt super veel stroom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt wel, maar wanneer je teveel beweegt (lopen ofzo) dan gast het beeld er een beetje raar uitzien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gast= Gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt 3D tv's waar je zonder bril naar kunt kijken er hangen op amsterdam centraal een aantal (als je van de metro uitstapt zie je ze) probeer maar;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben nu ook een nintendo 3DS, dat is ook in 3D alleen heb je geen bril nodig :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt wel maar is slecht voor je ogen