Schanulleke

Schanulleke is het popje van Wiske uit de stripreeks Suske en Wiske, waar ze al in het eerste album (Rikki en Wiske in Chocowakije) voorkomt. Wiske is onafscheidelijk van Schanulleke, alhoewel het popje in veel verhalen niet te zien is.

Wanneer het popje zoekraakt, ontvoerd wordt of iets te verduren krijgt, wordt Wiske ziek van verdriet. Ze probeert haar popje te redden, met of zonder haar trouwe vrienden. Schanulleke komt ook dikwijls tot leven. Ook Jerom is dol op Schanulleke, de liefde voor het popje zorgt ervoor dat hij zich aansluit bij de vrienden in het avontuur De dolle musketiers (1953).
---

Verschillende namen
In de eerste verhalen heette het popje Schalulleke, wat Antwerps is voor lente-ui. Toen de reeks zich naar Nederland uitbreidde werd dat spoedig veranderd naar Schabolleke. De definitieve naam Schanulleke kwam in 1965 in het album De schone slaper.
Toegevoegd op 30 mei 2018 21:18: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de eerste uitgaves tot nr. 63 hete ze Schabolleke.
LeonardN
5 jaar geleden
Stukje toegevoegd. Schalulleke was nog eerder haar naam. Vraag me af waarom ze dat toch veranderd hebben :D