Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat was de eerste echt Nederlandse strip?

Tot nu toe zijn de meningen verdeeld. Wikipedia acht ik ook hierin zeker niet heilig.

Bedankt voor de antwoorden. Ik ben nog niet tevreden met de antwoorden. Wellicht is er hier ook geen simpel antwoord op en zijn er diverse strips tegelijkertijd begonnen. Is er wellicht een stripmuseum waar ik eens kan gaan kijken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Volgens mij: Bulletje en Boonestaak ( 1922 ).
Hiervoor werden al wel enkele stripjes in kranten geplaatst om zo meer kranten te verkopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland begon de strip rond 1920. Het fenomeen was uit Amerika komen overwaaien, waar de strip werd gebruikt om lezers te trekken in krantenoorlogen. Het ging hier om een eenvoudige krantenstrip waarvan de naam mij niet bekend is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De eer van het eerste echte Nederlandse stripblad ging naar Het dubbeltje (1922). Onder het motto een ‘geïllustreerd weekblad voor de jeugd en het huisgezin’
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het oudste bekende stripboek was een kleine uitvouwstrip, die was bedoeld als reclame van een bekende koffiefabrikant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding