Spider-man vraag.

Hey Hallo,

Ik wil graag beginnen met de comics van spiderman, nu zou ik graag bij 1 beginnen en zo langzaam opbouwen.

Nu hoorde ik van een kennis die vaker comics leest dat er TPB's zijn, een soort bundeling van een reeks comics.

Nu zag ik op verschillende (voornamelijk amerikaanse) website een paar van deze bundelingen van spiderman.

bv deze Marvel Masterworks: The Amazing Spider-Man Volume 1 ISBN-10: 0785136924

Hier heb je ook een tweede deel van en een derde komt in november uit....deze beginnen bij 1 tot 10 dan 11 tot 20 etc etc...

het is een nieuwe uitgave van de orginele spiderman (zover ik er verstand van heb)

nu mijn vraag is dit een goede manier om te beginnen met een leuke collectie die ik later ook mijn kinderen kan laten lezen ? of raden jullie mij aan om het anders te doen, misschien zijn er andere bundelingen te vinden of een comlete set in 1x.

wat ik niet wil is dat ik lose reekse moet kopen (vergeet je er 1 dan ben je de pinuut) het lieft zou ik ook een hardekaft hebben..deze hebben de bovenstaande jammer genoeg niet.

als laatse heeft iemand een goed adres of website waar ik deze in NL zou kunnen kopen ?

Alvast bedankt !

Onno

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV

Antwoorden (2)

Pas op dat je in geval van Marvel en DC comics voor ogen houdt, dat voor 1 en dezelfde superhelden reeks, meerdere verhaal lijnen bestaan: X-Men, Uncanny X-Men etc. Hetzelfde voor Spider-man: Amazing Spider-man, Spider-man, Web of Spider-man etc.

Om je vraag te beantwoorden: Ja, ik denk zeker dat het leuk is om op die manier een verzameling te beginnen, zeker omdat het iets minder ruimte in neemt, minder aan schade onderhevig is. Persoonlijk zou ik je adviseren om zowel Spider-man als X-men te verzamelen....ze hebben hier en daar cross-overs, maar bovendien bekijken ze het heldendom uit verschillend perspectief. Kinderen kunnen uit beide goede handvaten halen om zich tijdens hun jeugd aan op te trekken in moeilijke tijden. Om de verzamelingen met een echte hardcover te vinden, zal moeilijk zijn. In Groningen zitten een aantal zaken die veel voor je kunnen regelen: Zinnebeeld en nog een paar. Den Haag zit als je het station richting Scheveningen uit komt, links af over de brug een hele grote (geen naam).

Overigens is wel 1 van de leuke dingen aan verzamelingen dat je ze moet verzamelen....dus dan moet je niet te veel 'voor willen zijn'. Je insteek is hier eigenlijk: ieder jaar een bundel kopen, zodat je er niet 1 mist. Let wel, dat in TPB's vaak of pagina's of delen missen zoals specials (dat komt het verhaal niet ten goede).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is op zich een goede manier om de serie bij elkaar te krijgen. Je meot wel bedenken dat nog niet van alle delen van de serie een TPB verschenen is. De Masterworks-edities lopen voor Spider-Man nog niet heel ver door. Aan de andere kant is er wel een regelmatige stroom van meer recente TPB's, die delen verzamelen uit de serie die pakweg een half jaar geleden zijn verschenen. Vaak zijn die gevormd rond één verhaal, zodat het niet alleen maar delen uit één serie hoeven te zijn, maar verschillende series verzamelen - de crossovers bundelen, zodat je niet meteen zes TPBs hoeft te kopen.
In de meeste stripwinkels staat een behoorlijke voorraad van TPBs. Aanraders (volgens mij) zijn Vandal Comix (Amsterdam, Rozengracht), Walk-In (Den Haag, Herengracht), Go-Joker (Amsterdam, haarlemmerstraat geloof ik). In de eerste bron hieronder is een adressenlijst met stripwinkels, die lang niet compleet is, maar een goed begin.
De TPB's hebben overigens een ISB-nummer, wat betekent dat ze, in principe, in iedere boekhandel te bestellen zijn, of via Bol.com - wat overigs niet betekent dat ze daadwerkelijk altijd te bestellen zijn. Qua internetwinkels is Proxis.be behoorlijk uitgebreid in zijn aanbod, maar ook op internet zijn er gespecialiseerde winkels, zoals bron 2.

Belangrijkste tip: lees wat je leuk vindt.

p.s.: Spider-Man kan bij tijd en wijlen uitwaaieren en uitwaaieren (zie bron drie), waarbij het verhaal af en toe naar de achtergrond verdwijnt. Over het algemeen is het echter een goede serie die niet zozeer handelt over geweld en heldendaden, maar meer over verantwoordelijkheid, over keuzes en over omgaan met wat er in een leven kan gebeuren. En dan ook nog met flauwe grappen er in.