Welk instrument is dit soort 'zaag' die bespeeld wordt?

Ik zag gisteren een (excellent) mini optreden van de acteur-zanger Tim Robbins in het programma 'de Laatste Show' op VRT-één.
Tijdens het brengen van een liedje , gebruikte iemand van De Laatste Show Band een vreemdsoortig instrument ( beetje als een zaag ) dat bespeeld werd met strijkstok.
Ik ken die sound van een paar oude Neil Young nummers.
Kent iemand dat instrument ? En eventueel nog artiesten die dit gebruiken....
clip:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fantastisch, ik wist niet dat Tim Robbins ook muziek maakt. En wat komt er een heerlijk melancholiek geluid uit die zaag.

Het beste antwoord

Het heet in het engels de musical saw. Je kunt bij een bouwmarkt vast een onbewerkte zaag krijgen (zonder tanden) om er op te spelen!
http://www.youtube.com/results?search_query=musical+saw&aq=f

Toegevoegd na 1 minuut:
De musical saw ziet eruit als een langwerpige plaat metaal, echt van meer dan 1 meter lang, meestal met twee houten klemmen erop waarvan je er een tussen je benen klemt (op kniehoogte, zittend) en een vasthoud om de hoogte van de toon te bepalen > het is verrekte moeilijk om zuiver te spelen, en beslist geen houtzaag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de titelsong van one flew over the cuckoos nest wordt gespeeld door een zingende zaag, het nr: please release me. mooimooimooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IS gewoon een zaag. Daar kun je inderdaad mooi op spelen. Nou kun je met een strijkstok op een heleboel spelen, vanalles wil wel trillen. Maar juist een zaag werkt uitstekend als instrument, door de tapse vorm van het blad, de uniform gelijke dikte, het materiaal (zuiver staal) en het feit dat je hem door buigen in spanning kan variëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen gewone zaag;))
Dat instrument,dat op een zaag lijkt,is een...zaag. Mijn vader speelde er ook op en noemde het een zingende zaag. En als er wat te zagen viel,gebruikte hij diezelfde zaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een muziekzaag. In principe kan men op elke houtzaag spelen, hoewel alleen de ouderwetse lange zaag voldoende toonomvang heeft om op te musiceren; het korte moderne handzaagje produceert slechts enkele tonen. Maar al spoedig is men er toe over gegaan om speciale muziekzagen te fabriceren. Hoewel de meeste sprekend lijken op een gewone handzaag, zijn deze zagen van een speciaal soort metaal gemaakt en hebben ze ook een buigzamer blad. Hierdoor hebben ze een betere klank en zijn ze ook makkelijker te bespelen. Ondanks het feit dat de muziekzagen sterk op een gewone handzaag lijken kan men er geen hout mee zagen, omdat het blad daarvoor meestal te slap is en de tanden bovendien niet gezet zijn.