Onder wat voor een bestel vallen populaire FM radiozenders zoals Qradio en Sky Radio?

In de jaren 70 was er een hoop ophef over radiozendschepen zoals Veronica, Caroline, en Radio Noordzee, die op de AM-frequentie uitzonden vanaf een lokatie buiten de territoriale wateren. Later werd dit verboden omdat deze zenders niet binnen het omroepbestel vielen. Maar hoe zit dat nu met bekende zenders als Qradio en Sky Radio die uitzenden via de FM. Waarom mogen deze zenders wel uitzenden en waarop is hun vergunning gebaseerd? Vallen zij onder het publieke bestel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Nee, zij vallen niet onder het publieke bestel. Onder de huidige Mediawet kunnen commerciele partijen een frequentie toegewezen krijgen door het Commissariaat voor de Media waarop zij uit mogen zenden. Dat is aan heel strenge regels gebonden. Zie bijgaand pdf-je.

Er is 1 commerciele omroep die wel onderdeel is van het publieke bestel. Urban-zender FuNX is eigendom van een aantal publieke omroepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onder het publieke bestel vallen de zenders die worden betaald van uit overheidsgeld. Dit zijn zenders zoals 3fm, radio 2/1 en radio 4. Daarnaast zijn er commerciële zenders, waartoe o.a. Q-music, sky radio en radio538 behoren. En de reden dat ze uitzenden zit er vooral in dat ze bereid zijn geweest veel geld te betalen voor de FM frequentie.