wat de de beste zelfsudie cursus om piano te leren spelen...?

Toegevoegd na 1 dag:
STUDIE ......... het is studie jij domkop ......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.3K

Het beste antwoord

Een heel handig boek is Alfred's Piano Methode, Voor Volwassene Beginners.
er staan ook bijvoorbeeld oefeningen in en de vingerzetting staat erbij. Ik gebruik hem zelf ook. Het is niet al te moeilijk en binnen een half jaar kan je het uithebben als je elke dag een klein beetje oefend.
ik ben nu aan deel 3.

Toegevoegd na 2 minuten:
hier kun je hem volgens mij bestellen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is en blijft dat nog altijd de methode van Folk Dean. Mijn eerste pianoboek, Mijn tweede pianoboek, en Mijn derde pianoboek. En de delen 4 tot en met 6, die "Steeds beter" heten.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Een echt goede zelfstudie om piano te leren spelen bestaat niet. Pak je het toch zo aan, dan zijn er maar 2 mogelijkheden:
1. het wordt niks, omdat deskundige begeleiding ontbreekt.
2. het wordt wel wat, en krijg je vanzelf de behoefte om echte lessen te gaan volgen. Maar dat heeft het grote nadeel dat het eerst weer maanden kost, om de dingen die je verkeerd hebt aangeleerd af te leren.
Mijn advies: gewoon pianoles gaan nemen; dat is de meest effectieve manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen zit anders in elkaar, ook wat betreft leermethoden. Welke methode het beste bij jou past, moet je zelf uitvogelen. Het hangt er ook van af welk niveau je wilt bereiken en op welk niveau je nu zit. En als je echt zelfstudie wilt doen, hoe gemotiveerd je bent en hoeveel zelfdiscipline je aan de dag kunt leggen.

Toegevoegd na 3 uur:
Als je muzikaal bent, dan kun je al heel veel leren door naar muziek te luisteren. Dan heb je genoeg aan wat basiskennis van het toonladdersysteem en het akkoordensysteem. Als je dat hebt, kun je het zo toepassen op wat je wilt spelen omdat je dat toch allemaal op gehoor doet. Piano is wat dat betreft heel inzichtelijk, omdat je het toonladdersysteem zo op de pianotoetsen voor je ziet. De afstanden tussen de noten zijn steeds hetzelfde, welke toonsoort je ook kiest. Je moet dan alleen net zolang oefenen tot je vingers de afstanden automatisch aanvoelen. Niks geen leraar die je vertelt dat je het fout doet, als je het op gehoor doet, corrigeer je jezelf.

Als je niet muzikaal bent, dan kun je het beter gestructureerd aanpakken. Toonladders leren m.b.v. notenbalken, zie bijvoorbeeld het studieboek wat hierboven al wordt aangereikt.