Waarom is klassieke muziek niet populairder dan t is,terwijl we toch zo enthousiast zijn over de talenten bij bijv:hollands got talent enz

Na het zingen van Gaby bij holland got talent kwam die vraag bij me op,maar je kan ook denken aan Paul Pott,en die oudere heer bij Idols?(ben zn naam vergeten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

Mensen worden niet geconfronteerd met klassieke muziek. Worden er in het algemeen niet mee opgevoed. Mogelijk omdat een afgerond stuk muziek in de klassieke vorm veel langer is dan een popliedje. Je moet er meer geduld voor hebben of even voor gaan zitten.
Maar als ze dan even kort het hoogtepunt van een nummer gezongen horen door iemand met een mooie stem vinden ze het heel wat. Ze hoeven dan niet eens heel mooi te zingen. Er zijn bijvoorbeeld 20 keer betere operazangers en zangeressen dan de mensen die verbazing oproepen bij die wedstrijden als Britain en Hollands got talent.

Wat ook meespeelt is het verhaal. Mensen vinden het ontroerend dat een lelijke man die al jaren telefoons verkoopt opeens een groot geluid opzet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat je daar wel gelijk in hebt,plus 10

Andere antwoorden (2)

Voor jongeren is klassieke muziek oubollig en saai.
Ze zien gewoon veel liever een blonde chick met dikke jetsers en een paar coole dudes met scheve petjes en een veels te laag hangende broek die ook nog 'ns veels te groot is..
Bij Holland got talent ziet men veels te veel van dezelfde shit (meisjes die denken Beyoncé te zijn en met een veels te grote attitude denken dat ze het wel effe doen) en dat gaat irriteren.
En dan komt er opeens iemand die écht verstand heeft van muziek (klassieke muziek is nu eenmaal intelligente muziek) wat heel erg verfrissend is.
Ik ben zelf muzikant en speel al meer dan 25 jaar muziek en natuurlijk ben ik ook jong geweest (ik was een grote fan van Prince, Gary Moore, Iron Maiden, AC/DC, Van Halen en noem die ouwe rockers maar op) mijn moeder draaide altijd klassieke muziek (verschrikkelijk vond ik het) maar omdat ik al een fanatieke gitarist was, wilde ik mezelf ontwikkelen en leerde ik klassiek gitaar spelen. (geloof me, dat is hele andere koek dan "Whole lotta Rosie")
Toegegeven, ik houd nog steeds van Eddie van Halen's gitaarcapriolen en ben muzikaal genoeg om te weten dat de muziek uit de 70-er en 80-er jaren (de rockmuziek dan hè...niet Rick Ashley of Mel and Kim) van een hoger niveau is dan die bagger van tegenwoordig.
Maar terugkomend op je vraag:
Klassieke muziek is voor jongeren gewoon veels te hoog gegrepen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk..) om daarvan uit hun plaat te gaan en dat is toch wat ze willen.
Ik gooide mijn haren los op Van Halen, tegenwoordig gaan ze uit hun bol van een Lady Gaga (of hoe heet dat mens..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een leuk antwoord!+ van mij
Denk dat het ook met cultuur heeft te maken, in landen als Duitsland en Italie zie je dat klassiek wel populair is.
Anna Netrebko bijvoorbeeld verkoopt miljoenen cd's over
de hele wereld terwijl hier nog nooit iemand van haar gehoord heeft.Nederland heeft niet zoveel met klassieke muziek tenzij het Andre Rieu is....maar dat vind ik weer niet echt klassiek!