Kan een dirigent onderdeel zijn van het bestuur?

een jaar geleden
in: Muziek
1.7K
ronron1212
een jaar geleden
Hoe bedoel je kan je de vraag iets verder toelichten
tinus1969
een jaar geleden
Bestuur waarvan? Waarom zou dat niet kunnen?
LeonardN
een jaar geleden
Kan je je vraag wat duidelijker stellen?
Gaat het om een dirigent in een betaald orkest?

Antwoorden (2)

Nee. Want het bestuur vertegenwoordigt de werkgever van de dirigent. Het bestuur beslist over het reilen en zeilen van de muziekvereniging en zorgt ervoor dat de voorwaarden voor de artistieke kant zo optimaal mogelijk zijn. De dirigent is de eindverantwoordelijke voor de artistiek.
Amadea
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Leden in de vereniging waar jij vanuit gaat kunnen bestuurders zijn dus ook als de dirigent een lid is kan hij bestuurder zijn @Amadea
Amadea
een jaar geleden
Nee, een dirigent kan onmogelijk lid van de vereniging zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@Amadea o en waarom niet dat kan best in een muziekvereniging
Amadea
een jaar geleden
Als het om een amateurvereniging gaat kan een orkest- of koorlid eventueel wel hulpdirigent zijn. Maar dat is dan geen betaalde functie. Ik ga ervan uit dat de vraag over een professionele en daarvoor betaalde dirigent gaat.
ronron1212
een jaar geleden
@Amandea dan nog als de vereniging bij stemmen hiervoor kiest een betaald lid dan kan jij dat niet verbieden.
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Bij een vereniging zijn statuten en huishoudelijk reglement bepalend - de leden kunnen hierover niet bij meerderheid stemmen.
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda ook over statuten en huishoudelijk reglement kunnen de leden beslissen alles kan ter stemming worden gebracht.
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda
https://www.verenigingen.nl/stappenplan-statuten-vereniging-wijzigen/
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Zo eenvoudig is het niet.
Als de leden besluiten tot wijziging van de statuten, dan moet daarna de notaris worden ingeschakeld - om nieuwe statuten te maken. De notaris beoordeelt ook of het besluit van de leden rechtsgeldig is.
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda en dan ze kunnen gewijzigd worden indien noodzakelijk.
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. De leden kunnen zoveel willen - zoals ook Amadea al heeft aangeduid.
Maar gaat erom of het is toegestaan - het gaat erom of het rechtsgeldig is. Het is de taak van de notaris te beoordelen of het rechtsgeldig is. De notaris kan de leden terugfluiten.
Ja, dat mag, maar er staat in de WBTR wel een belangrijke maar. Bestuursleden die een tegenstrijdig belang hebben mogen niet deelnemen aan de besluitvorming die daar invloed op heeft. Dus stel dat het bestuur een besluit moet nemen over het salaris van de dirigent, dan mag de dirigent hier zelf niets van vinden als bestuurslid of hierover meestemmen.

Los daarvan is het denk ik niet aan te raden bij een kleine vereniging of stichting, daar komt alleen maar gedonder van. Je zou wel bij bepaalde vergaderingen de dirigent kunnen uitnodigen, als je zijn mening op prijs stelt.
een jaar geleden