Hoe kan je in een orkest komen dat bij een theatervoorstelling de muziek verzorgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Een orkest van een theatervoorstelling wordt meestal samengesteld door de orkestleider.
Je moet dus zorgen dat je bekend bent bij deze personen, zij kiezen de instrumentalisten die voor een bepaalde productie nodig zijn.

Wie de muzikale leiding van een productie heeft kun je vaak lezen op de affiches en speellijstjes van producties.
Speellijstjes liggen vaak gratis voor het meenemen in de foyers van theaters, je kunt natuurlijk ook op internet vinden wie de muzikale leiding van theatervoorstellingen hebben, zoek op "creatives", dat zijn alle personen die een voorstelling ontwerpen.

Soms hebben ze plaats voor inval-muzikanten, bij ziekte of andere verplichtingen van de "vaste" musici.

Zorg dat je over een goed instrument beschikt, liefst meer instrumenten kunnen bespelen is een groot voordeel.
Zorg dat je jouw instrument(en) goed beheerst: soms wordt ineens gevraagd een bepaald nummer even in een andere toonaard te spelen, dat moet je dan zonder al te veel oefenen direct kunnen.
Zorg dat je over eigen vervoer beschikt, na een theatervoorstelling in bijvoorbbeeld Groningen kun je niet met de trein terug naar huis.

Je kunt ook zoeken in de vacatures op de site van Theater Instituut Nederland, daar vindt je allerlei vacatures in de theaterwereld. (momenteel staat er geen vacature voor musici tussen, maar dat kan per week verschillen)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

solliciteren en dan hopen dat ze een plaats hebben voor je
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je dan naar een theater of gaat dat via een orkest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via het orkest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat zeker Platje? Want je salaris wordt gewoon betaald door Endemoll, dus zullen hun ook niet de sollicitaties afnemen?