Is het 'slecht' om gitaar tabs met 2 vingers te spelen?

Ik speel nu ongeveer 1.5 jaar gitaar en dit is het eerste liedje wat me best aardig lukt op de gitaar.
(Zie bijlage)

Onlangs ontdekte ik dat gitaristen veelal gebruik maken van een picking pattern, waardoor ze de snaren alleen bespelen met de specifieke vingers die daarvoor bestemd zijn. Zie bijvoorbeeld de Travis picking pattern.

Dit liedje wat ik bespeel, doe ik momenteel met mijn duim en wijsvinger, maar hoort dit eigenlijk wel?

Bron tabs: http://www.goliathguitartutorials.com/loveher-part-1.html

Picture for question
4 jaar geleden
in: Muziek
5.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik snap niet helemaal goed wat je bedoeld. Maar als ik het goed begrijpen doe je het tokkelen met alleen je duim en je wijsvinger. Ik heb het zelf zo nooit geleerd met gitaarles. Zoals ik het liedje hierboven zie zou ik alle basnoten met de duim pakken (dat moet bijna altijd overigens), de onderste noten met drie vingers, dan gaat het spelen toch nog net wat soepeler. Ik zou het jezelf gewoon aan leren. Dat kun je oefenen door elke noot af te wisselen met eerst, wijsvinger, middelvinger, ringvinger. Met je pink speel je niet. Als je het over "power chords" hebt, die zijn zeker niet heel goed. Als je dat doet zou ik dat zeker afleren omdat je veel liedjes dan niet kan spelen. Tip: als je een basnoot en hoge noot tegelijkertijd moet spelen, pak je de snaren tegelijkertijd met je duim en met een andere vinger vast en doe je alsof je een potje opendraaid. Klinkt raar, weet ik maar zo laat je de noten mooi samen klinken.

Antwoorden (1)

Bij het tokkelen gebruik je doorgaans je duim, wijsvinger, middelvinger en ringvinger. Bij sommige manieren van tokkelen red je het niet met alleen een duim en wijsvinger, omdat je aan twee snaren tegelijk plukt. Daarbij wissel je vingers af om sneller te kunnen spelen. Het kost tijd om je vinger na het plukken weer in positie te brengen.
Met de duim pluk je de bas van het akkoord dat je aanslaat. Verder pluk je doorgaans met de wijsvinger aan de g-snaar, de middelvinger aan de b-snaar en de ringvinger de hoge-e-snaar. Als je twee keer (of meer) achter elkaar dezelfde snaar aanslaat, dan wissel je wijsvinger en middelvinger af.
Bijvoorbeeld: Je wil een Em-akkoord tokkelen in vierkwartsmaat. Met de duim pluk je aan de lage e-snaar, dan met de wijsvinger aan de g-snaar, de middelvinger aan de b-snaar en de ringvinger de hoge-e-snaar. Maar je kunt ook eerst (met de duim) de lage e spelen, dan met de wijsvinger de g en dan met de middel- en ringvinger tegelijk aan de b- en e-snaar trekken en dan weer de met de wijsvinger de g-snaar. En zo zijn er veel meer aanslagen te bedenken, die je bij het spelen van liedjes ook af kunt wisselen.
Succes!
4 jaar geleden
MiquelVS
4 jaar geleden
Hoi Musonius, hartelijk bedankt voor uw uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee!