In mijn vorige auto kon ik op de lange golf naar BBC 4 luisteren, goed te ontvangen, nu kan ik deze zender helemaal niet meer vinden, hoe kan dat?

Is dit te herstellen en welke golflengte moet ik zoeken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (1)

Als je een langegolfzender in je huidige auto niet terug kunt vinden, zou dat uiteraard kunnen komen doordat er helemaal geen lange golf ontvangdeel in deze radio zit. Afhankelijk van het model van de radio zou het best eens kunnen zijn dat zoiets je eventueel ontgaan is. Langegolfradio wordt niet veel meer gebruikt.

Maar het lange golf ontvangstgedeelte kan uiteraard ook defect zijn, of het zou kunnen zijn dat er eigenlijk geen geschikte antenne in of op de auto is voor langegolfontvangst. Moderne auto’s hebben meestal alleen een kort sprietje, best geschikt voor de FM band, maar of je daarmee een beetje redelijke middengolf- en langegolfontvangst kunt krijgen waag ik te betwijfelen.
Ik neem aan dat er ook middengolf op zit; doet de middengolf het nog wél dan?

Als het zuiver een FM-autoradio is, dan zijn we gauw uitgepraat; daarmee kun je BBC 4 alleen tijdens een vakantie in Groot-Brittannië ontvangen. FM-radiogolven zijn heel rechtlijnig en komen niet over de radio-horizon heen, terwijl de langegolf-radiogolven juist wél goed het bolle aardoppervlak kunnen volgen.
Het heeft in elk geval nu (nog) niets met de eventuele Brexit te maken, tenminste niet zolang ze gewoon op de lange golf blijven uitzenden.

De golflengte voor BBC 4 op de lange golf is 1515 meter, maar meestal wordt de ‘plaats in de radioband’ uitgedrukt in de zendfrequentie, en die is 198 kilohertz (198 kHz).

Als de radio in jouw auto dit wel zou moeten kunnen ontvangen, maar het werkt niet, is dat iets waar een autoradio-inbouwzaak (er bestaan auto-elektronica inbouwwerkplaatsen die daar erg goed in zijn) of een deskundige radio-amateur eens naar zou moeten kijken.
Maar als ik zo het aantal bruikbare antwoorden zie, dan wemelt het hier niet echt van de radiokenners. Daar zou je echter op het internet wel achter moeten kunnen komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kun je ergens zien wat voor merk en type jouw autoradio is?

Toegevoegd na 35 minuten:
Voor alle zekerheid net even echt 'in de ether' gecheckt, en de langegolfzender is echt nog in de lucht.