Wat is het verschil in muziekstijl tussen Vangelis en Jean Michel Jarre?

Het betreft beide veelal synthesizer muziek, lijkt mij.
Maar toch klinkt het totaal anders. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Het beste antwoord

De muziek van Vangelis is meer gebaseerd op klassieke melodielijnen, JMJ probeert er iets heel nieuws van te maken. Veel van zijn muziek bestaat uit herhalingen die telkens net iets anders worden.

Bovendien heeft JMJ allerlei instrumenten 'zelf in elkaar geknutseld' en zo een heel eigen geluid gemaakt. Vangelis doet het meer met wat al voor handen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1
Mooi gezegd, die meledielijnen van Vangelis. Zit wel wat in!

Andere antwoorden (2)

Om hier echt objectief iets over te zeggen is lastig hoor.
Het wordt al snel een persoonlijke mening. ;-)

Ik denk dat Jarre er eerder was, en het zou me niet verbazen als Vangelis zich heeft laten inspireren.
Vangelis begon als een bandje, samen met Jon, en
is later pas begonnen met het echte synthesizer werk.

Jarre is iets subtieler, Vangelis doet het allemaal net iets pompeuzer. Ik denk dat er verder qua stijl niet echt verschillen zijn.

Ik doe er maar even een videootje bij.
Luister, kijk en huiver. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vangelis was er eerder die maakte al muziek met Demis Roussos met de groep Aphrodite's Child ik denk dat het
verschil zit dat Vangelis meer film muziek maakt en dat de muziek van Jarre wat meer voor het grote publiek bedoeld is