Waar komt de rubriek"de toestand in de wereld door GBJ Hilterman "vandaan?

is al aardig wat jaartjes geleden,en volgens mij was t op de radio.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.3K
zondag
13 jaar geleden
Zou er nog ergens een herhaling te horen zijn?

Het beste antwoord

G.B.J. Hiltermann werkte enige tijd voor De Telegraaf. In 1942 stapte hij op bij de krant, naar eigen zeggen omdat de Duitsers de krant dwongen een antisemitisch artikel te plaatsen. Dit wordt overigens weerlegd in het boek "Het Geheim van de Telegraaf" van Mariëtte Wolf. Daarna was hij een van de medeoprichters van Elsevier. Tussen 1952 en 1965 was hij eigenaar en directeur van de Haagse Post, waar zijn echtgenote Sylvia Brandts Buys op dat moment hoofdredactrice was. Later werd hij hoofdredacteur van de zesde druk van de Winkler Prins Encyclopedie.
Hij promoveerde in 1972 aan de Universiteit van Utrecht op het proefschrift "Oost-Europa en de Duitse Deling". Deze promotie werd verstoord door de Utrechtse vereniging van geschiedenisstudenten UHSK, vanwege bezwaren tegen zijn denkbeelden. Naar aanleiding van deze promotie maakte Theo Uittenbogaard een portret van hem in het VPRO-programma 'Het Gat van Nederland'. Gedurende zijn werkzame leven schreef hij veel artikelen en boeken.

De toestand in de wereld

Verreweg de meeste landelijke bekendheid verwierf hij met zijn wekelijkse radiocommentaar op de internationale politiek: De toestand in de wereld, door mr. G.B.J. Hiltermann, bij de AVRO gepresenteerd in AVRO's Radiojournaal op zondagmiddag om 1 uur. Hij begon hiermee in oktober 1956 en de laatste werd uitgezonden op 22 november 1999. Deze commentaren werden gekenmerkt door geoliede zinsconstructies, een gedragen toon en in het algemeen pro-westerse stellingnames. De laatste zin van elke column eindigde steevast met de woorden 'de toestand in de wereld'. In nogal wat Nederlandse huiskamers vormde dit commentaar een vertrouwd element van de zondagmiddag. Hij sprak ruim 2000 radio-columns uit. Volgens bronnen bij de AVRO sloeg hij nauwelijks een week over. Na 39 jaar op de zondagmiddag verhuisde hij in 1995 naar de woensdag en kwam in september 1999 uiteindelijk op de maandagmiddag terecht.
Hij besloot zijn laatste commentaar met "De tijd van eeuwige vrede is nog niet aangebroken, en dat zijn mijn laatste woorden over de toestand in de wereld."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

was van de avro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaan ze dat ooit nog is intergraal op cd (of liever mp3 cd) uitbrengen?
De toestand in de wereld, door mr. G.B.J. Hiltermann

Verreweg de meeste landelijke bekendheid verwierf Hiltermann met zijn wekelijkse radiocommentaar op de internationale politiek: De toestand in de wereld, door mr. G.B.J. Hiltermann, bij de AVRO gepresenteerd in AVRO's Radiojournaal op zondagmiddag om 1 uur. Hij begon hiermee in oktober 1956 en de laatste werd uitgezonden op 22 november 1999. Deze commentaren werden gekenmerkt door geoliede zinsconstructies, een gedragen toon en in het algemeen pro-westerse stellingnames. De laatste zin van elke column eindigde steevast met de woorden 'de toestand in de wereld'. In nogal wat Nederlandse huiskamers vormde dit commentaar een vertrouwd element van de zondagmiddag. Hij sprak ruim 2000 radio-columns uit. Volgens bronnen bij de AVRO sloeg hij nauwelijks een week over. Na 39 jaar op de zondagmiddag verhuisde hij in 1995 naar de woensdag en kwam in september 1999 uiteindelijk op de maandagmiddag terecht.

Hij besloot zijn laatste commentaar met "De tijd van eeuwige vrede is nog niet aangebroken, en dat zijn mijn laatste woorden over de toestand in de wereld."
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Allemaal goede antwoorden, hier nog een aanvulling met foto's:
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen fan zie ik :) maar het was wel een instituut.
AWM
13 jaar geleden
Een dweil van een kerel.
In juni 1998 haalde hij zich de woede van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie op de hals door veel asielzoekers voor etnische profiteurs uit te maken. Ook zei hij dat etnische minderheden niets toevoegen aan de cultuur. Hierop besloot de directie van de AVRO zijn teksten vooraf te raadplegen.
zondag
13 jaar geleden
Een voorloper van de PVV? Die man was dus te vroeg geboren. Is íe al dood? (waarschijnlijk wel).
AWM
13 jaar geleden
Ja, hij is alweer 10 jaar geleden overleden. De man heeft trouwens ook ooit De Elsevier opgericht.
Het programma werd vroeger zondags uitgezonden op Hilversum 1 en begon om 13:10 uur na een uitzending van de radionieuwsdienst verzorgd door het ANP.