Wat is de exacte afstand tussen een leidtoon (het septiem)en zijn grondtoon?

Hoe groot is in theoretisch opzicht exact de toonafstand tussen een grondtoon en zijn leidtoon: een halve toonafstand (bijv. b en c) of die tussen een septiem (bijv. fis en) en de tonica? Graag Uw antwoord. Ik wel graag geen Jip-en Janneke antwoord.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (1)

b.v.
toonladder C
c d e f g a b c
--1 - -1---1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2
b is de septiem., zevende..van c naar b is dus 5 1/2 toonsafstand.