Is gratis muziek downloaden in dit geval legaal?

Tijdens een weekendje Engeland had ik een mapje cd'tjes bij me voor in de auto. Maar stom genoeg heb ik die (waarschijnlijk) in het hotel laten liggen, en toen ik er eenmaal achter was dat ze weg waren, waren ze niet meer terug te krijgen.

Van deze cd'tjes heb ik alle originele doosjes nog, ik kan dus aannemelijk maken dat ik ze ooit gewoon heb gekocht. Is het in dit geval legaal om die cd'tjes ter vervanging van een peer-to-peersite te downloaden? En zo ja, wat zou daar een goede site voor zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BitComet icm isohunt is een optie. limewire ed zou ik niet kiezen omdat dat een bron van spyware schijnt te zijn. over het wel of niet legaal zijn. het lijkt mij niet legaal om iets iets waarvoor je betaalt hebt wat gestolen word zelf terug te stelen. als je via een megaupload zoekmachine de cd's vind lijkt het me trouwens legaal. omdat je dan niet upload. een andere optie is de cd's tweedehands terugkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het niet legaal is om iets terug te stelen, dat klopt, als het bijvoorbeeld om een fiets gaat. Maar dit is natuurlijk wel een andere situatie. Ik steel niets, niet in de zin dat ik de muziek afneem van iemand anders die die muziek dan niet meer heeft. En voor het recht om die muziek af te spelen heb ik toch al betaald? Ik heb de muzíék gekocht, niet alleen de drager van die muziek. Het is de drager van de muziek die ik niet meer hebt, is de muziek zelf dan niet meer mijn eigendom? Hoe is de situatie precies anders dan wanneer ik van tevoren een reservekopie (dat mag sowieso voor thuisgebruik!) had gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de situatie is in die zin anders dat als je van tevoren een kopie maakt, je de kopie van je eigen geluidsdrager maakt. als je een cd koopt koopt koop je in principe een duur stukje plastic, een deel van de prijs is voor het thuisgebruik van met rechten beschermde muziek. dat principe gaat denk ik op per drager, niet per album als geheel. in dat laatste geval zou je ook voor kostprijs een officiele cd moeten krijgen als je de LP al hebt. dan zou je je niks voor de rechten op cd hoeven te batalen. staat buiten kijf dat ik downloaden een goede uitvinding vind persoonlijk. maar ik denk dat de platenmaatschappij per drager rekent niet per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om welke schijffies gaat het? Ik heb nogal een uitgebreide collectie, misschien dat ik ze voor je heb.

Het beste antwoord

Ja de muziek downloaden in dit geval zou legaal zijn. Het downloaden van muziek valt namelijk onder de zogenoemde thuiskopieregeling.

In de link hieronder een uitgebreidere uiteenzetting over die thuiskopieregeling.

In het kort komt het erop neer dat je legaal kunt downloaden voor eigen gebruik, of je daarbij al dan niet het origineel bezit / bezat doet niet ter zake.

P2P is natuurlijk een omschrijving van een techniek waarbij soms ook muziek gedeeld wordt. Als je hiermee bijvoorbeeld het gebruik van torrent-bestanden bedoeld kan inderdaad de situatie ontstaan dat je zelf ook muziek (stukjes van wat je download) weer upload. Naar alle verwachting is dit in beginsel verboden.

Om het legaal te houden zou je dan ook zomogelijk de optie moeten uitschakelen die het programma dat je gebruikt toelaat om de uploaden, bij sommige torrent-programma's wil het downloaden dan echter ook niet meer zo goed.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het downloaden via nieuwsgroepen, zie daarvoor bijvoorbeeld de tweede link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top antwoord! +

Andere antwoorden (4)

Je mag van je originelen cd's ook een kopie voor eigen gebruik maken. Dus waarom niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Downloaden is sowieso legaal, zolang je het maar voor eigen gebruik houdt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P2p is illegaal want je deelt de muziek ook. En dat mag niet De legale manier is usenet, daar deel je niet en download je alleen maar en dat is legaal behalve software en games
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus legaal is het zolang ik niet ook met anderen deel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt ja
Eigenlijk is het in dit geval illegaal , zeker wanneer U die CDR in het openbaar gaat gebruiken. U mag kopiëren van Uw eigen materiaal….maar indien er controle komt…moet je ook de moederbron kunnen tonen.
Ik durf ook wel eens een paar bonustracks die op latere uitgaven worden gezet ...ophalen en bij mijn originele voegen. Want vele fans willen al de muziek van hun lievelingsartiesten . Ik persoonlijk vind dat hier het doel de middelen wettigt . Wat ben je nu met twee of drie dezelfde CD’s met één nummertje meer. Die verkooptruuk gaat me te ver. (Soms zet men zelfs op een Australische uitgave één ander nummertje anders dan op een Japanse ).
Ik heb een kast met tienduizend legale lp’s en cd’s ....ze zullen wel niet moeilijk doen zeker.
De meeste bonustracks zijn dan nog inferieure afdankertjes op de koop toe

Maar wanneer je jouw nieuwe schoenen verliest....en je hebt wel nog de doos ....verrechtvaardigd het U niet een paar identieke schoenen in de winkel te gaan 'ophalen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is uw antwoord gebaseerd op de situatie in België, maar passages als: "maar indien er controle komt…moet je ook de moederbron kunnen tonen." zijn in Nederland niet juist, daar mag het wel en hoef je zeker niet de oorspronkelijke CD te kunnen tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt dat is zo in België .....daar komt nog bij dat legaal gedownloade muziek U nog niet zo maar recht geeft om die zo maar openbaar te mogen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruik in het openbaar is in Nederland ook aan banden gelegd, bijvoorbeeld als je het in je eigen café zou afspelen of zo, dan ben je rechten verschuldigd, die betaal je dan meestal aan de een of andere stichting of organisatie die de rechten van de rechthebbenden vertegenwoordigd. Maar in de vraag is geen sprake van gebruik in het openbaar, bovendien moet ik me al sterk vergissen als de vraag niet op Nederland betrekking heeft en dan hebben we in Nederland de zgn. thuiskopieregeling, waardoor dit dus legaal is.