Hoe verdien je geld met zelfgeschreven muziek zonder op te treden?

In deze tijd is muziek gratis (al dan niet legaal) of voor weinig geld (via streaming services) beschikbaar voor de muziekgenieter. Als je veel optredens geeft, kan je dat zien als promotie voor je optredens. Maar wat als je geen optredens wil of kan geven? Hoe verdien je dan geld met je zelf gecomponeerde muziek?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Elk idee, ook het gekste, kan inspireren en is dus welkom. Mensen die hier positieve ervaringen mee hebben natuurlijk ook!

Alvast bedankt. :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Het beste antwoord

Muziek kan doorverkocht worden. Dit kan aan:
* reclame bedrijven
* Grotere artiesten (maar dan worden ze ook door andere mensen ingezongen natuurlijk)
* ludieke acties van de radio (natuurlijk gratis beginnen en naar mate daarvan luistergeld ontvangen)
* Aan filmmaatschappijen verkopen

Er zijn tal van mogelijkheden. Ook weet ik niet wat de reden is van het niet optreden. Maar een band (ben de naam kwijt, maar ze komen op het podium met een groot masker met een oogbal), heeft er juist een actie van gemaakt om anoniem op te treden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. De reden waar ik het meest mee in aanraking komt, zijn mensen die door hun hoofdjob, gezinsverantwoordelijkheden en/of ziekte/depressie/oververmoeidheid niet in staat zijn om veel optredens te doen. Toch hebben die artiesten voor mij evenveel recht om hun passie en talent met de wereld te delen en daar iets voor terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond alle antwoorden waardevol, maar dit antwoord was uitgebreid en genuanceerd. Allen bedankt! :-)

Andere antwoorden (4)

Je kunt je muziek ook speciaal voor film en tv maken. Of in opdracht voor commercials. Op die manier verkoop je je muziek, maar treed je zelf niet op.

Je kunt het ook groter aanpakken door (eventueel via een platenmaatschappij) als een soort John Ewbank muziek te componeren voor andere artiesten.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Dat John Ewbank scenario klinkt aantrekkelijk, maar hoe pak je dat aan?
Je kunt composities gaan maken tbv websites, vlgs mij een volledig open liggend terrein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, dat is inderdaad een optie die ik aan het bekijken ben! :-)
Muziek maken voor tv/film/games/etc. .. klinkt allemaal heel leuk, maar er zijn er minstens 1000 in Nederland die dat allemaal ook willen - en daar niet in slagen, maar ze vormen nog steeds een belangrijke factor voor producenten (voor jou tien anderen).

Hier komt je concurrentie vandaan:
- bestaande popmuziek
- bestaande klassieke muziek
- library-muziek
- een stagiair van een kunstopleiding die dat allemaal wel even gratis komt doen in ruil voor studiepunten - en vertrouw mij maar als ik zeg dat die studenten niet onder doen voor reguliere beroepsbeoefenaars.
- een starter op de markt die onder de norm gaat zitten met z'n factuur
- het buitenland, zowel 't ontwikkelde deel alsook 't aanbod uit lagelonenlanden (waar ze ook internet hebben en waar ze ook hun hele studio kunnen downloaden)

En dat grote aanbod is wat producenten dus ook heel goed snappen. Het zijn producenten die de eisen kunnen stellen - voor jou tien (tien? honderd!) anderen - en dus mag je fijn even 't grootste deel van je rechten gaan inleveren bij een uitgeverij. 33.33% hoor ik je denken? Yeah right. Sta niet verbaasd als dit aantal ook wel 'ns 90% kan zijn - zelf hou je 10%. Niet leuk? Voor jou honderd anderen die wél tekenen voor die 10%.

Advies: leer een vak! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje pessimistisch, maar misschien ook realistisch... Gebaseerd op eigen ervaring? Ik ben misschien te idealistisch door te denken dat talent uiteindelijk komt bovendrijven? (en daarbij denk ik niet alleen aan mezelf :-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaring, en vergelijkbare verhalen van collega's (ook "grote" collega's die de markt zien krimpen). Maar ook gewoon een basisregel in de economie: meer aanbod: lagere waarde per stuk. En reken maar dat er afgrijselijk veel aanbod is tegenwoordig. "Niet iedereen is toch even goed?" hoor ik je denken. Producenten zijn niet meer zo kritisch vandaag de dag, de factuur (als je al geluk hebt) maar zeker ook de royalty-verdeling, die moet vooral 'goed' zijn. Niet zelden zit een regisseur ook weer met een aandeel in een uitgeverij waar de componist ook in moet zitten (anders geen opdracht), dus 't is allemaal een beetje heel veel handen op één buik. 't Is allemaal een old boys network. Er is geen plek voor idealisme in de commerciële wereld. Knoop dat in je oren! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor 't uitgebreid advies!
Op YouTube zetten.

Dan wachten tot je veel views krijgt en abonnementen en dan vraagt YT waarschijnlijk of ze reclame op je kanaal mogen zetten, dan zeg je ja, en dan hoe meer mensen kijken naar jou game/comedy/muziek/parody/vlog etc etc video's, hoe meer geld jij binnen krijgt