welke radio antenne moet ik kopen?

Ik heb laatst een stereo toren gekocht van 20 jaar oud. Bij het radio gedeelte zat geen antenne en ik kan daarom dus ook geen radio beluisteren. Het gaat hier om een "Technics quartz synthesizer am/fm stereo tuner st-600".

Ik heb al wat rondgekeken op het internet maar ik weet niet goed wat ik moet kopen. Ik heb al een coaxkabel voor de tv gepast maar dat is net iets te groot.

weet iemand wat ik het best kan kopen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak zit er een schroefje waar je een draad antenne in kan schuiven . Vaak een dubbel aderige geplastificeerde koperdraad met aan de uiteinden van die hoefijzertjes . Dat was de oude antenne draad voordat de kabel beschikbaar was . Maar ?

Antwoorden (2)

“Net iets te groot” is moeilijk te geloven. Als er een aansluiting voor coaxkabel zit dan zal-ie ook wel passen.
Maar je moet er wel aan denken dat het een coaxkabel zoals voor de TV bij toepassing voor een radiotuner “andersom” ingestoken moet worden.

Bij de TV komt het signaal met een mannelijk plugje uit de muur. Dat mannelijke pennetje gaat in een vrouwelijk hulsje van de coaxkabel.
De coaxkabel eindigt bij de TV weer in een mannelijk pennetje dat in een hulsje past achteraan je TV toestel.

Diezelfde soort coaxkabel kun je toepassen voor de radiotuner. Maar dan moet je hem andersom leggen.
Het signaal komt hier met een vrouwelijk hulsje uit de muur, en nu moet het “mannetje” van de coaxkabel hierin.
Aan het andere eind zit nu een vrouwtje, dat zou moeten passen op de coaxaansluiting van een radiotuner.
Zoals op deze foto boven de aanduiding “75 Ohm FM ANT”
http://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/1588_5_st_600grof.jpg

We hebben het nu gehad over de aansluiting van de FM antenne.

Aan het luisteren via AM (middengolf radio) zul je tegenwoordig niet veel plezier beleven, maar je kunt altijd eens een draadje steken of vastzetten in de AM aansluiting.

Als dit allemaal niet past, kun je misschien een foto online zetten van de antenne-aansluitingen achterop jouw exemplaar van deze tuner. Er zijn namelijk ook tuners waar je zelf de coaxkabel moet uitsplitsen, en dan zijn er soms schroefjes waaromheen je de centrale ader resp. de mantel met een moertje vast moet zetten. Kennelijk werden ze in Nieuw-Zeeland zo in de handel gebracht:
http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/Images/Technics_ST-600_bk_650x346_pixels.gif
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dezelfde aansluiting als op de foto die u toont. Ik heb het hier over de foto waarbij de coaxkabel niet gespitst hoeft te worden. Ik kan de coaxkabel niet in de muur steken omdat we die aansluiting niet hebben in ons huis. Maar als ik op internet zoek naar een "75 ohm fm antenne" kom ik dan uit op de antennes die ik aan kan sluiten op mijn tuner? Dat is het voornaamste wat ik graag wil weten. Dank u
Bordensteker
9 jaar geleden
Deze lintantenne is precies voor uw doel gemaakt:
http://www.allekabels.nl/new-a-product/4546/1089903/fm-lintantenne-met-coax-contra.html Deze ook:
http://www.ekabels.nl/antennemateriaal/binnen-antenne/mini-fm-antenne-dipool-antenne.asp Uitgevouwen ziet het er uit als een soort hoofdletter T.
De armen van de T moeten voor FM radio-ontvangst omhoog en omlaag wijzen.
De T wordt bijvoorbeeld langs een houten raamkozijn met een plakbandje opgehangen. Als de antenne op die plek goed werkt, kun je het later dan wat definitiever vastzetten.
Aan de poot zit als een vrouwelijk stekkertje dat op de pin van de mannelijke antenne-aansluiting achterop de tuner past. Het resultaat is erg afhankelijk van waar u zit ten opzichte van de analoge FM radiozenders (de zendantenne) die u wilt ontvangen.
Zo zal de stereo ontvangst ook wel flink kunnen tegenvallen; de ontvangstkwaliteit wordt vaak beter als de tuner op mono ontvangst staat ingesteld. Meer lezen over FM antennes (maar het is wel een beetje een technisch onderwerp hoor):
http://rtv.0cpm.nl/fm.html
http://www.circuitsonline.net/forum/view/116799
Je kunt in het gaatje van je 75Ω fm-antenne een koperdraadje proppen van ong. 75 cm.
Dat is ¼ golflengte (3 meterband) en is voldoende als je niet te ver van de zender zit.