Waarom komt er geen mooie klank als ik de vingertoppen op de snaar doe?

Sinds kort heb ik een gitaar, een akoestische. Ik leer te spelen via YouTube, maar het rare is, dat als ik de D of andere noten wil spelen klinkt het vals. Ik druk niet te hard op de snaren, de gitaar is gestemt, en het helpt niet.

ENIG IDEE HOE IK MOOI DE NOTEN KAN SPELEN?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Neem les bij een bevoegd docent, dan leer je hoe je dat echt goed doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadea jammergenoeg ben ik niet in staat om lessen te nemen :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet de gitaar stemmen (A E d g b e). De D kan dus zondermeer goed klinken. Gebruik van de derde fret op de b-snaar geeft ook een d, dus die 2 moeten gelijk (nb octaaf verschil) klinken als je ze samen bespeelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had de gitaar al gestemd..
Amadea
9 jaar geleden
En hoe weet jij dan of je dat gedaan hebt zoals het zou moeten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb het geprobeerd op gehoor.
Amadea
9 jaar geleden
Dan is het zeer waarschijnlijk dat je dat niet correct hebt. Kijk en luister hier eens: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_stemmen.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Compris, een gitaar wordt toch EADGBE gestemd?
Z512099
9 jaar geleden
Ga naar een muziekinstrumenten-winkel, laat daar eens uw gitaar stemmen, normaal doen ze dat gratis en ze kunnen je ook verder advies geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een smartphone hebt: Installeer een tuneapp! Stemmen op gehoor is best listig. Met een app is het makkelijk. @COMpris
EADGBE Een Aap Die Geen Bananen Eet. Stemmen doe je zo: Pak steeds de 5e fret en de volgende snaar, dus 5e fret op de E snaar en sla de A los aan. Behalve bij de B daar pak je de 4de fret op G, en B los.
niko
9 jaar geleden
stemapparaten kosten een tientje.en op internet zijn er talloze hulpmiddelen om te stemmen en op you tube vele gratis filmpjes hoe alles in zxijn werk gaat.ook lessen.gratis.

Antwoorden (3)

Nou het zou kunnen liggen aan de snaren, speel je op metalen of plastic snaren? Overleg dit eens met de eigenaar van de muziekwinkel in je buurt, hij weet wel raad. Misschien zijn de snaren van slechte kwaliteit of zijn ze licht versleten (weet niet of je gitaar tweedehands is of niet). ZIj kunnen er alleszins een goed antwoord op geven aangezien dit meerdere oorzaken kan hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dit alleen bij de D zo? Bij het spelen moet je er in ieder geval altijd op letten dat je vingertoppen net boven de fret staan (die dwarse balkjes), dus niet in het midden van het vakje op de snaar. Ook moet je de snaar niet lichtjes aanraken, maar echt indrukken totdat de snaar het hout raakt. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn een paar opties. Het is nl. onmogelijk om via dit systeem uit te leggen hoe je precies moet stemmen.

Misschien ligt het aan de snaren, de toetsen, of de spanning van de snaren. Ook kunnen de kammen roet in het eten gooien.
Misschien zijn de snaren verkeerd erop gelegd a.h.w.
Ga even bij een muziekwinkel langs, vraag of zij eens naar je gitaar kunnen kijken (vraag van tevoren wat het kost) en laat je adviseren.
Het kan zijn dat je gitaar (nog) niet goed is ingespeeld of in het verleden verkeerd bespeeld is.
Wanneer het aan je gitaar zelf ligt kunnen ze je in de winkel het verschil laten zien met andere types.
Ook kun je eens meekijken hoe zij stemmen en welke hulpmiddelen er voor zijn. Het makkelijkst is een digitaal stemapparaatje (je hebt ze al v.a. 20,-) waarmee je heel precies kunt stemmen. Het is nl. heel moeilijk om in het begin meteen op gehoor te stemmen. Er zijn maar weinig mensen die dat meteen kunnen, maar gaandeweg valt het wel te leren. Je leert je gitaar tijdens het studeren steeds beter kennen en op den duur lukt het echt wel.
Zoek evt. iemand in je omgeving die ook gitaar speelt. Er zijn veel handigheidjes waarmee je kunt leren stemmen en spelen op de juiste manier.
Het is ook niet zo dat je met lessen vastzit aan een minimum aantal. Eén of twee lessen heb je al heel veel aan.
Zo leer je alleen maar meer bij en dat komt uiteindelijk ook het stemmen ten goede. Ook je spel en studiewijze wordt dat beter!
Veel succes.