Moet je als je als je kind begint met gitaarles een kleinere gitaar aanschaffen dan normaal?( kinderen zijn 12 en 10)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Dat laat je best bepalen door je leraar die de gitaarles gaat geven.
Naargelang je als kind de correcte lichaamshouding voor het gitaar
spelen krijgt aangeleerd kan de leraar zien welke maat gitaar voor hem/haar
correct te bespelen zal zijn (stand van de handen).
De leraar drukt zich, om te bepalen welke maat gitaar ideaal is, wellicht uit
in centimeters. Die uitleg ga ik je besparen, dat wordt te ingewikkeld.
Mijn zoon is 9 jaar en hij leert gitaar op een 3/4 model (dus 1/4 kleiner dan
een gitaar voor volwassenen). Meer ideaal was dat hij zou beginnen op een 1/2
gitaar, maar dan moest hij achter een half jaar toch naar 3/4 overstappen.

In jou situatie lijkt het me dus dat je 10-jarige best kan instappen met een
1/2 OF 3/4 gitaar. Je 12-jarige zal minimaal beginnen oefenen op een 3/4 model.

mvg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Globaal kun je stellen dat 1/4 gitaren geschikt zijn voor kinderen van 4 t/m 5 jaar oud, 1/2 gitaren voor kinderen vanaf 6 jaar en
3/4 gitaren voor kinderen vanaf 8 jaar. In sommige gevallen kan een kind vanaf een jaar of 10 al een hele gitaar bespelen, maar meestal is dit vanaf een jaar of 11/12.
Maar het beste is je te laten adviseren door je gitaardocent, omdat bovenstaande per kind verschilt (heeft te maken met lichaamsbouw).