Is "Morning has broken" van origine een christelijk lied?

zat op youtube naar cat stevens te luisteren, en bedacht me dat morning has broken in verschillende christelijke muziekbundels te vinden is.

google vertelde me dat cat stevens het nummer heeft gecoverd heeft en het origineel bestaat uit een tekst van de seculiere schrijfster "Eleanor Farjeon" (ik kan geen aanwijzing vinden dat zij een christelijke schrijfster was) en de melodie van het al bestaande "Bunessan".

mijn vraag is dus of morning has broken later geadopteerd is al christelijk lied of dat Eleanor Farjeon uit overtuiging een christelijke text op bunessan heeft gezet.

God word 1 keer genoemd in de tekst, maar aangezien ook niet gelovige muziekanten God soms verwerken in een text, kan ik daar ook niet echt wijs uit.

http://songteksten.net/lyric/624/12400/cat-stevens/morning-has-broken.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Eleanor_Farjeon

https://www.youtube.com/watch?v=jWSPtsw2UOc

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
4.7K

Antwoorden (1)

Jazeker, het is origineel een hymne. Gepubliceerd in 1931 in de tweede editie van "Songs of praise". De melodie is een Schotse tune, en Eleanor Farjeon schreef daar de religieuze tekst op.

Toegevoegd na 2 uur:
Eleanors vader was Benjamin Farjeon. Die werd geboren in Londen als een van vijf kinderen in een arm Joods gezin. Hij kwam te werken bij een christelijke krant, en vertrok na een ruzie met zijn vader over religieuze zaken naar Melbourne. Later werd hij in Dunedin (Nieuw-Zeeland) correspondent en schrijver. Zijn impulsiviteit deed hem later weer terugkeren naar Londen. Daar trouwde hij met Margaret Jane Jefferson en kreeg 4 zoons plus dochter Eleonor.

Hieruit blijkt haar religieuze achtergrond.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wiki heb ik doorgelezen, maar daar staat alleen dat het opgenomen is in "songs of praise" niet dat Eleanor Farjeon met opzet een religieuze text heeft geschreven. kan over haar nl niet vinden of zij zelf religieus was.
Amadea
9 jaar geleden
Misschien maakt de toelichting op http://www.gbod.org/resources/history-of-hymns-morning-has-broken duidelijk dat het lied wel degelijk een christelijke tekst heeft. De schrijfster maakte het (op verzoek) voor Thanksgiving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb het doorgelezen, er word aangenomen dat de text zou verwijzen naar Genesis. maar mijn eigenlijke vraag is of Eleanor Farjeon dit uit persoonlijk religieuze overwgingen dan zo zou hebben gedaan of dit zou hebben gekozen als stijlvorm. zoals bijv "turn, turn, turn" van the byrds naar een bijbeltext verwijst maar het het niet gaat om een christelijke artiest die het schrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze had een literaire opvoeding meer dan een religieuze...