Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ontstaan krassen/tikken op een vinylplaat ook vanzelf door pure ouderdom?

Vroeg mij dit af omdat een vrijwel nooit gedraaid album uit 1984 nogal wat forse tikken laat horen. (Het is toen nieuw gekocht).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de plaat én de platenspeler helemaal goed schoongemaakt? Stof en vuil kan ook zorgen voor gekraak en getik.
Amadea
9 jaar geleden
Niet de platenspeler, maar de naald is de veroorzaker. Is die schoon en gaaf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou dat lijkt me in dit geval niet, want bij een andere plaat hoor ik de grote tikken niet. En het is behoorlijk schoon....
De VRAAG is overigens of ze door ouderdom ook vanzelf ontstaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niet voor zover ik weet. Tikken en krassen in vinyl zijn eigenlijk altijd veroorzaakt door slijtage. Afhankelijk van de kwaliteit van het vinyl (de persing) ontstaan beschadigingen minder of meer gemakkelijk. wanneer de krassen ook te zien zijn zullen die vrijwel zeker het gevolg zijn van iets hards (de naald, misschien) die schuin over de plaat is bewogen. Of er heeft misschien een zandkorrel tussen de hoes en de plaat gezeten?

Natuurlijk is vinyl een kunststof die veroudert, maar zelfs elpees uit de jaren zestig kunnen nog klokgaaf zijn, mits goed behandeld. Ik vrees dat er echt sprake is van beschadiging, al is het misschien niet meteen opgevallen toen dat gebeurde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het enige antwoord is ook het beste :-)
Ik denk toch ook dat het in dit geval beschadiging moet zijn, want heb inmiddels nog een paar oude platen getest en die waren nog wel puntgaaf. Dus gewoon ouderdom zal hier de oorzaak niet zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding