Waarom koos John Cage precies de lengte 4 minuten en 33 seconden voor zijn meest bekende 'stille' werk ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Antoni
9 jaar geleden
"John Cage", is dat een figuur uit de comedyserie Ally McBeal?
Amadea
9 jaar geleden
Nee, John Cage was een Amerikaanse componist. Niet bekend bij jou, Antoni? Dat valt mij ergens tegen...
Antoni
9 jaar geleden
Ik kende de naam John Cage alleen uit Ally McBeal. Daarin is een advocaat met die naam. Hij heeft allerlei vreemde gewoonten en hobby's, dus hij zou ook best ooit een 'stil' werk kunnen hebben gecomponeerd. Deze rol is trouwens genoemd naar de componist John Cage, die ik eerder nog niet kende, dat klopt.
Antoni
9 jaar geleden
Dat laatste (dat de advocaat uit Ally McBeal is genoemd naar de componist) las ik pas een paar minuten geleden op internet, zoals je begrijpt.
Antoni
9 jaar geleden
In het boek "Beautiful TV: The Art and Argument of Ally McBeal" van Greg M. Smith staat hierover een mooie zin: "John Cage is named in honor of the modernist composer who integrated noises and silence into his musical compositions, and John Cage the character is similarly a poet of dissonance and pauses, using them in place of words to create an effect."

Antwoorden (1)

Om zijn eigen ego en persoonlijke voorkeuren uit zijn composities te verbannen gebruikte John Cage vanaf 1950 de Chinese "I Ching", in het Engels "The Book of Changes". Dat bevat een methode om via toevalsfactoren tot beslissingen te komen. Het stond hem toe de muzikale relaties tussen de verschillende klanken als het ware bijeen te dobbelen. Cage componeerde daarmee zijn "Music of Changes".

Hij wilde al lang een stuk componeren van vier en een halve minuut stilte. Maar hij zei dat dit uiteindelijk 4'33 is geworden doordat hij zo nauwgezet met de Music of Changes bezig was. Daarin gebruikte hij de getallenreeks 3 + 5 + 6,75 + 6,75 + 6,75 + 5 + 3 + 3,125. De som van deze getallen vormt afgerond 30, en dat is de duur van het eerste deel van de eerste versie van 4'33.

Ook gebruikte hij Tarot-kaarten. En de Gulden Snede houdt er verband mee. Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij optelfouten gemaakt. Maar telkens als hem gevraagd werd hoe hij tot de berekening van 4'33 kwam ontweek Cage dat.
Vier minuten en 33 seconden zijn in totaal 273 seconden. Het getal 273 was het 'niet onderverdeelde getal' van Bartók's Sonate voor 2 piano's en slagwerk. Misschien kun je het beschouwen als ode aan die compositie. De componist heeft het zelf helaas nooit uitgelegd.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hi Amadea, Hartelijk dank voor je mooie antwoord. Als ik het goed begrijp heeft John Cage dus hierover geen verklaring gegeven. 'Nauwgezet' is echter toch niet het woord dat toepasbaar is op 'afgerond', 'optelfouten', 'waarschijnlijkheid' en 'misschien'. Soit, nu heb ik hierover een andere theorie. Inderdaad wil Cage de persoonlijkheid van de componist uitschakelen. Dat is een idee dat je veel tegenkomt in Oosterse filosofie(ën). Zou het niet kunnen dat Cage precies de lengte 4' 33" koos, omdat hij per toeval keek op het klavierbord van een schrijfmachine ? (zie nu naar uw klavier) Bij het cijfer 4 zie je ' : het symbool voor 'minuut'.
Bij het cijfer 3 zie je " : het symbool voor 'seconden'. Dus kiest hij 4 voor de minuten omdat er op die toets één ' staat,
en 2x3, zijnde 33, omdat op die toets twee ' (dus ") staan. Resultaat (waarbij de persoonlijkheid van de componist is uitgeschakeld) : 4' 33" !! Is dat geen elegantere oplossing van het mysterie ? MT PS: Voor alle duidelijkheid, dit komt uit mijn eigen koker ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uitbreiding van kennis. Mooi hoor. +